"With the support of the french speaking community of Belgium." Zo bedankt het Luikse Superlux haar Waalse en Brusselse fanbase in het cd-boekje van haar tweede telg 'Wildness & Trees'. Dit electropopvijftal is nog maar eens een voorbeeld van de talloze Waalse bands die slechts sporadisch een voet over de taalgrens kunnen zetten, meestal om dan nog op de neutrale gronden van Brussel op te treden. Jammer, want 'Wilness & Trees' is een pittig plaatje dat met de mix van elektronica en poppy gitaarriffs zeker gading zou vinden in Vlaanderen.
In vergelijking met 'Winchester Fanfare', hun debuutalbum uit 2004, krijgen de gitaren op 'Wildness & Trees' een pak meer ruimte. Hoewel gesamplede beats en keyboards nog steeds de kern van ieder nummer vormen, brengen kleine gitaararrangementen en live baspartijen een grotere dynamiek in het geheel. 'Beneath Me' opent met hoge keyboardnoten onder een simpele basbeat. Langzaam sluipt een zachte gitaartokkel de elektronica in die, samen met de zwoele stem van zangeres Elena Chane-Alune, het nummer een lieflijke toets geven. Tijdens de refreinen wisselen rustige stukken die drijven op akoestische gitaarakkoorden af met wilde, opzwepende samples. Het nummer krijgt een gezonde dosis afwisseling, maar blijft steeds simpel en uiterst dansbaar. Ook gitarist Nicolas Musuelle neemt een deel van de zang voor zijn rekening. Waar Chane-Alune lieflijk en vaak ook wat speels klinkt, heeft Muselle eerder een rauwe, wat new wave-achtige stem. Op zich klinkt de vrouwelijke zanghelft heel wat aantrekkelijker, maar het zijn vooral de nummers waar het duo samen zingt, die het krachtigst zijn. Zo gooit Chane-Alune in titeltrack 'Wildness & Trees' met goed gemikte frivoliteit haar strofes tussen de meer tragische teksten van Muselle.
Muzikaal is het recept echter snel uitgewerkt. De keyboards doen weinig nieuws en de beats worden steevast belemmerd door de drang naar helderheid die in elk nummer ligt. Gitaar en bas kregen dan misschien wel een meer prominente rol uitgewezen, maar beperken zich al te vaak tot het naspelen van gesamplede melodieën. Enkele uitschieters zijn er wel. Zo bevat het refrein van 'Why Should I Trust You' een zeer mooie, dromerige, in postrock gedoopte gitaarpartij die samen met een bevreemdende, als oude sci-fi-filmsoundtrack klinkende keyboardlijn, voor een heel geslaagd streepje muziek zorgt.
Hoewel dit album zeker geen aanstekelijkheid mist, is het toch vooral uitkijken naar de nummers waarmee Chane-Alune zich moeit. De stem van Muselle klinkt vaak wat apathisch en slaagt er niet in het geheel boeiender te maken, iets waar zijn wederhelft nauwelijks moeite lijkt te hebben. Toch blijft de leuke mix werken. Een muzikale revolutie zal met dit album misschien niet ontketend worden, maar 'Wildness & Trees' zorgt wel gedurende elf tracks voor zorgeloos dansplezier, en dat is al meer dan genoeg.
Meer over Superlux
Verder bij Kwadratuur
Interessante links