Voor 'Hidden Name' trokken Stephan Mathieu en Janek Schaefer naar Manor Farmhouse, ergens in een godvergeten gat in Engeland. Ze wilden een sfeeralbum maken, zo lijkt het, dat past bij het huis. De luisteraar kan zich de sfeer visualiseren aan de hand van de foto's in het booklet: een mysterieus landhuis, een grote, groene tuin met lege stoelen en alles gehuld in een vage mist waardoor het onduidelijk wordt wat echt is en wat weerspiegeling. Maar in feite zijn de foto's overbodig, want Mathieu en Schaefer brengen een soort van geluidenmix waarbij de klank van alledaagse zaken versmelt met geruis en gekraak.

Voor deze unieke samenwerking maakten Mathieu en Schaefer gebruik van allerlei instrumenten, de geluiden van het huis en daarbuiten, alsook de platen die ze boven op zolder vonden. 'Score for a Line' laten Mathieu en Schaefer zachtjes eindigen in geruis waarbij een kerkklok in de verte weerklinkt. De volgende track 'Hidden Name' laten ze dan ook beginnen met een kerkorgel dat het noorden lijkt kwijt te zijn en zich verliest in lange bezwerende klanken. Wanneer Mathieu en Schaefer het orgel achter zich laten en ze de kerk uitstappen, komen ze in de frisse, Britse lucht waar kraaien en duiven hen staan op te wachten. De opnames zijn waarschijnlijk helemaal authentiek en men hoort de twee terugstappen naar Manor House in 'Cosmos'. Wanneer ze veilig en wel zijn aangekomen zetten ze een plaatje op en doen een soundcheck die te horen is in 'Aisle'. Ze laten het vioolgeluid van de plaat versmelten met de regen op het terras om nadien weer te eindigen in stilte. Opvolger 'Quartet for Flute, Piano and Chello' begint als een kakofonie aan klanken, maar de klanken duiken daarna onder de grond door het inbrengen van een hevige basklank. Nadien mag de piano het alleen overnemen (op plaat) en brengen Mathieu en Schaefer er hun ondertussen gekende ruis in.
De klanken worden terug dreigender en interessanter omdat het nu lijkt dat de opnames niet gewoon wat op cd zijn gebrand, maar echt bewerkt zijn. De piano op de achtergrond gaat in hogere versnelling en wordt lichter maar sterft langzaam uit met op de achtergrond de donkere klanken. Die dreiging versterken de twee nieuwe inwoners van Manor House. De bas zakt dieper en wordt begeleid door iets wat misschien ooit het stemmen van een viool was.
Daarna mag het allemaal wat lichter voor de twee geluidsbricoleurs. In 'Fugue' en 'Moari Love Songs' lijkt de ochtend weer aangebroken over de prachtige tuin en vertaald in klank geeft dat lange dromerige soundscapes van vrouwenstemmen. Die vrouwenstemmen worden in 'Moari Love Songs' concreter gemaakt door een stem die allerlei klanken zingt op een plaat die Mathieu en Schaefer gevonden hadden en subtiel (lees: onhoorbaar) bewerkt. Maar de heren herpakken zich en slaan terug aan het zweven in 'Six Hills Giant' dat opnieuw leidt tot soundscapes. Ook afsluiter 'The Planets', een track van net geen twintig minuten, wordt zonder blikken of blozen ingekleurd met één lange zweverige klank. De enige track die daartussen nog kan bekoren is 'Belle Etoile'. Een trage piano-oefening mondt uit in een introspectieve, rakende melodie. Mathieu en Schaefer versterken de melancholie van het pianospel met het geluid van de regen, tot er abrupt een deur wordt dichtgetrokken en de piano het zwijgen wordt opgelegd.

'Hidden Name' is uitgebracht op Crónica, een label dat in zijn vorige releases al de nadruk legde op het klankenexperiment. Dat leverde in nog maar weinig gevallen goede muziek op. En ook bij deze releases van Mathieu en Schaefer is dat niet het geval. Slechts in twee tracks geraken beide heren weg van de verleiding van de abstracte zweverigheid en dan wordt het interessant, héél interessant. Bewerking en realiteit lijken te versmelten. Maar voor de rest staat er niet echt boeiende muziek op deze schijf.

Meer over Stephan Mathieu & Janek Schaefer


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.