Vanuit Zweden bereikt ons de sobere, stijlvolle digipack 'Visor Från Vinden', het nieuwe album van de Zweedse zangeres Sofia Karlsson (°1975). De titel betekent "liedjes uit de loft", en dat lijkt een intertekstuele knipoog naar Leonard Cohens klassieke elpee 'Songs From a Room' (uit 1969). De geest van Cohen, de man die meer dichter dan muzikant was, schuilt niet enkel in de titel van Karlssons cd, maar zit evenzeer in het songmateriaal verborgen. De Zweedse brengt vijftien poëtische teksten samen, voorzien van lieflijke melodieën en arrangementen uit de West-Europese (of zelfs Keltische) folktraditie – denk aan akoestische gitaren, whistle, viool, bouzouki, piano, contrabas, enzovoort. De meeste tracks zijn covers van oudere Zweedse kleinkunstnummers (visa noemen ze die daar), zoals 'Balladen om briggen Blue Bird av Hull', een song uit 1956 van de (in Zweden beroemde) schrijver-zanger Evert Taube. Andere nummers zijn Zweedse vertalingen van Franse liedjes (zoals 'Le Deserteur' van Boris Vian) of Franse gedichten (zoals 'Le Vin des Amants' van Baudelaire).
Karlsson, die studeerde aan de folkafdeling van de Koninklijke Hogeschool voor Muziek in Stockholm, heeft een goed dragende stem, hoewel haar toonbereik niet opmerkelijk is: haar zang heeft (te) vaak iets monotoons – nóg een raakvlak met Cohen, maar dan niet het meest positieve. Soms tracht Karlsson toch noten te halen die haar bereik te boven gaan, met een onaangenaam gekir als resultaat, zoals in 'Frukostrast på en liten syfabrik på landet'. Op andere momenten is de monotonie een gevolg van een repetitieve melodielijn, zoals bij het gitaardoorrinkelde 'Milrök' of bij het bluesy, pianogedreven 'Jag står här på ett torg'. Tenslotte overtuigt ook het in trio en a capella gezongen 'Resan till Österlandet' niet: de drie zangeressen zingen enigszins stuurloos door elkaar, zonder duidelijke rolverdeling in de verschillende stemmen.
Daarmee zijn al de minpunten aangehaald. De overige tracks zijn aangename folkstukken, hoewel het natuurlijk jammer is dat de songteksten voor de doorsnee niet-Zweed onbegrijpelijk zijn – zeker als je beseft dat de hele cd net rond het concept "poëzie" draait. Gelukkig doet de taalbarrière geen afbreuk aan de schoonheid van (onder andere) 'Spelar för livet' (met fijne backingvocals van Karlssons mannelijke instrumentalisten) en 'Två tugor', een geweldige melodie op een bed van ineengevlochten gitaar, bouzouki en citer. Een aangename verrassing is ook 'Valsen till mig', een instrumentale compositie van Karlssons vioolspeler Esbjörn Hazelius die zó uit de Ierse gaeltacht weggelopen lijkt.
Sofia Karlsson is een artieste met veel kwaliteiten, hoewel ze binnen haar muziekgenre – folk met een Keltische invalshoek – voorlopig slechts een middelmatige positie inneemt. In haar thuisland is 'Visor Från Vinden' al een hit op de albumparade geworden, maar buiten Zweden wordt Karlsson één van de vele muzikanten die in de folkvijver vissen – niet de beste, zeker ook niet de slechtste. Een beluistering waard voor de nieuwsgierigere folkfans.
Meer over Sofia Karlsson
Verder bij Kwadratuur
Interessante links