Snowden is een indierock-outfit uit Atlanta die er met het debuutalbum 'Anti-Anti' in slaagt zich van zijn talloze Amerikaanse soortgenoten te onderscheiden door de luisteraar binnen te loodsen in een sombere maar tegelijk fascinerende wereld. De vale klankkleuren van het album wekken een neerslachtige sfeer op die wordt verwoord in zanger Jordan Jeffares' teksten, waarin een gedesillusioneerde wereldvisie tot uiting komt. 'Anti-Anti' is een verzameling energetische, onweerstaanbare songs die getuigt van een nuchtere luciditeit en franjes noch pose verdraagt.
'Anti-Anti' werd deels geproduceerd door Erik Wofford, bekend van zijn werk met de postrockband Explosions in the Sky. De intense geluidsmuur van die laatsten is bij Snowden echter nauwelijks terug te vinden. In hun winterlandschap dragen het echtpaar Drum en Basgitaar (een uitzonderlijk samenspel van Chandler Rentz en Corinne Lee) het gros van de songs en gunnen ze de gitaristen David Payne en Jeffares zo de ruimte om te schitteren met hun minimale, uit reverb en delay gepuurde riffs. Weinig albums slagen erin zo sterk af te trappen als 'Anti-Anti': binnenkomer 'Like Bullets' is als een slag in het gezicht, bijna uitsluitend gebaseerd op een waarlijk gigantische ritmesectie en een bijtend, catchy refrein. De hiernavolgende titelsong doet het echter nog beter: niet alleen is het lied haast ondanks zichzelf onweerstaanbaar poppy, ook bevat 'Anti-Anti' de intentieverklaring van Snowden: "We are anti-movements, we are anti-anti / One time we believed but now we don't even try". Verdere hoogtepunten zijn het panische, verstikkende 'Between the Rent and Me' en 'Black Eyes', waarin Venus evenmin ontsnapt aan Jeffares' soms pijnlijk eerlijke blik. Snowdens geluid wordt voor een groot deel gekenmerkt door Jeffares' weinig articulatorische zang, die (mede door elke zangpartij dubbel op te nemen) droney, bijna monotoon klinkt. 'Verloren dromen zijn gevonden waarheden', lijkt de rode draad doorheen 's mans teksten. 'Innocent Heathen' biedt een desolate sprankel hoop; naast een beaat beeld van een lieftallig meisje is de song tezelfdertijd ook een ode aan verloren onschuld. Snowden slaagt erin de aandacht onverslapt te houden middels ruw in het rond swingende rocknummers, hier en daar doorspekt met een fraaie adempauze zoals het kille 'Sisters'. Het album kent wel enkele momenten van zwakte: zo leunt de gemakkelijke dancepunkstructuur van 'Stop Your Bleeding' wat te dicht aan bij Franz Ferdinand en The Killers voor een groep die niet van pose houdt, terwijl in 'Victim Card' enkele goede muzikale ideeën zitten, die echter wat te dun over de lange song zijn gespreid.
Deze plaat zal sommige mensen te zuur smaken wegens het soms zwaar op de hand liggende nihilisme. Desalniettemin is Jeffares een talent in het songschrijven en staat hij aan het roer van een soms ongelooflijk strakke, inventieve groep muzikanten. 'Anti-Anti' is een overtuigend debuut en de volgende stappen van Jeffares en Snowden zullen in deze kolommen nauwlettend worden gevolgd.
Meer over Snowden
Verder bij Kwadratuur
Interessante links