Een pril, onschuldig meisje in communiejurkje siert de cover. Een kale, armtierig geklede maar tevreden dertiger staat op de achterzijde. De Ierse zangeres Sinead O' Connor heeft, op zijn minst gezegd, een erg turbulente levensloop. Nadat ze zich enkele malen expliciet heeft gewend tot de religie om zich er even later heel ostentatief tegen af te zetten, heeft Sinead zich nu in het rastageloof verdiept. Naar eigen zeggen is het een kindsdroom om reggaemuziek te zingen en die is nu eindelijk in vervulling gegaan. Waar de typerende Jamaicaanse rastagolven her en der in haar rijke repertorium al eens durfden bovendrijven, is ze nu naar de Tuff Gong studios in Kingston getrokken om samen met topproducers Sly & Robbie enkele 'traditionals' op te nemen.

Peter Tosh, Bob Marley, Lee 'Scratch' Perry en vooral ook Burning Spear zijn ondermeer de leenheren voor de liedjes op 'Throw Down your Arms'. Dankzij een arsenaal aan professionele topmuzikanten en zowat de beste ritmesectie ter wereld, vertolkt door Sly & Robbie, zit het 'rootsgevoel' op deze dubbele cd wel goed. Zoals het de echte reggaeplaten betaamd, bestaat het eerste deel uit mooi ingezongen liedjes en het tweede uit dieper echoënde dubversies. Het is net op dat tweede schijfje dat de ingetogen kracht en kwaliteit dankzij de erg zweverige, religieuze stem van Sinead mooi tot zijn recht komt. Zoals verwacht bevat de dubcd weinig muzikale toevoegingen en nog altijd veel vocale invullingen (het gaat immers om een plaat van Sinead O' Connor, niet van Sly & Robbie). Deze beklemtoont wel nóg krachtiger de spiritualiteit en daar draait deze plaat om.

Een bijna acapella ingezongen 'Jah Nuh Dead' mag deze dubbele cd openen en plaatst de stem van Sinead meteen vooraan. Het is aanvankelijk wat wennen aan die herkenbare stem die door kort afgeblokte reggaeriddims zweeft, maar na verloop van tijd blijkt dat beiden mekaar mooi aanvullen. Zo krijgt 'Vampire' van Lee Perry niet enkel zijn oorspronkelijke, verslavende drive mee, maar wordt die ook nog eens naar een hoger niveau verheven dankzij die openhartige, vrouwelijke zang. Misschien wringt een Iers accent aanvankelijk een beetje bij Jamaïcaanse muziek, maar met slogans over universele gelijkheid van mensen en rassen kan dat moeilijk bezwaarlijk genoemd worden. Doordat Sinead O' Connor bij verschillende rasta's covermateriaal is gaan halen, biedt deze cd overigens voldoende afwisseling om te blijven boeien. Zo vermijdt ze dat strakke rootsreggae, zoals hier gepresenteerd wordt, niet geschikt is om een grote menigte aan te spreken. Sereniteit en ingetogenheid blijft veelal troef en zet slechts aan tot minimaal heupwiegen. Daardoor komt de boodschap in deze muziek wel des te krachtiger over, wat er op wijst dat deze wispelturige dame goed weet waar ze mee bezig is. Met Peter Tosh's 'Downpressor Man' en Bob Marleys 'War' als absolute hoogtepunten, distantieert deze cd zich ver van een doorsnee coverplaat, en zet Sinead duidelijk de muziek naar haar hand. Hoewel het hier niet altijd om muzikaal vuurwerk gaat, is het eindresultaat wel oprecht en uit het hart.

Op 'Throw Down your Arms' heeft deze zangeres haar spiritueel nestje duidelijk weer gevonden. Met deze dubbelaar verrast ze niet enkel door een mooie comeback te maken, maar toont ze de wereld ook dat reggae veel meer inhoudt dan diepe dubecho's in een waas van drogerende rook. Hoewel de doorwinterde rasta het allicht niet graag zal toegeven, bereikt Sinead O' Connor in deze bevrijdingsliederen verbazingwekkend sterk de essentie van reggaemuziek.

Meer over Sinead O' Connor


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.