Luikenaar Sammy Goossens beweegt zich al sinds de vroege jaren negentig als technoproducer in de alternatieve scène. In die tijdspanne bracht hij op verschillende labels en onder uiteenlopende schuilnamen platen uit. De meest tot de verbeelding sprekende samenwerking was die voor Suburban Knight met Detroit-legende James Pennington. Als Sierra_Sam (mét liggend streepje!) waagt hij zich dezer dagen als een van de weinige Belgen op het verraderlijke parcours van de hippe minimal-techno.
De 'minimal' in minimal vatten sommige producers al te letterlijk op. Het gevolg laat zich raden: doodsaaie producties met eindeloos herhaalde beats en kleurloze ritmes. Sierra_Sam zet zich met het album 'A Gap in the Mind' over dat cliché. Hij pakt uit met zowel diepe soulvolle minimal-techno met rechtlijnige 4/4-ritmes als met naar elektronica neigende tracks (plus vocal).
Sammy Goossens mag zich een vriend noemen van de geraffineerde Chileense minimal-koning Ricardo Villalobos en dat laat zich horen op de eerste plaathelft. De eerste vijf tracks zouden niet misstaan in de overvolle platenbak van de Chileen. Na een sober maar aangenaam muzikaal panorama in 'Landscapes' richt Sierra_Sam zich naar de dansvloer. 'Son_of_the_knight' combineert een scherpe ritmiek met een dreigende synthesizer op de achtergrond. Een weidse bas krijgt op 'Oblivion' het gezelschap van een naar minimal-normen poppy deuntje. De laatste in het rijtje, 'Noctopolis', overschaduwt zijn drie voorgangers door een heerlijk repetitief technodeuntje en dreigende windstoten (het geluid doet denken aan de ontsnappende rook uit een rookmachine).
Door het bijwijlen romantische en zonnige 'Interlude', het keerpunt van dit album, kunnen de gordijnen weer open. Trentemøller-gewijs voegt Sierra_Sam er subtiele knisperende geluidjes aan toe. Geleidelijk vloeien er meer vocals door zijn nummers, beginnend met een Engelse vertelstem met licht Frans accent op het naar electro-dub neigende 'Secrets'. Het geruststellende en uiterst vrouwelijke stemgeluid van Delphine Bouhy op 'Perfume' heeft veel weg van dat van de Zweedse Karin Dreijer van The Knife. Waar 'Perfume' industriële en synthetische beats tentoon spreidt, krijgt 'Dig This' een pak aangemeten van tribal-getinte percussie en flarden lichte acid. De laatste twee nummers van de plaat zoeken meer de chaos op: 'Digital Queen' heeft, naast de recitatieve bijdrage van Alexa Joyce en een off-beat effect, verschillende subtiele toevoegingen die het chaoseffect ondersteunen, maar het toch voldoende op de achtergrond houden. De rauwe afsluiter 'Bitter Lemon' weet zich ondanks de steeds dreigende cadansverstoringen staande te houden en is een bizar slot van een voor de rest kraakhelder album.
Sammy Goossens is voor velen een nobele onbekende en eigenlijk verdient deze man meer aandacht. Dat bewijst hij met het zuivere en toegankelijke minimal-album 'A Gap in the Mind'. De broodnodige schwung blijft door heel de plaat bewegen dankzij de afwisselende uitstapjes en verwijzingen naar techno, electro en alternatieve pop. Na vele wateren te hebben doorzwommen kan dit wel eens Goossens' beste prestatie tot dusver zijn.
Meer over Sierra_Sam
Verder bij Kwadratuur
Interessante links