Haruki en Sielveen Riefman zijn twee jonge elektronicamuzikanten die voor het nieuwe, kleine label Kaspar Hauser een split-cd hebben opgenomen: Haruki verzorgde de eerste negen nummers, de zeven overige zijn van de hand van Sielveen Riefman. Elektronica bevat voor veel mensen nog steeds de connotatie steriel-abstract ofwel chaotisch-organisch te zijn. 'Birds and Other Machines' bewijst op zijn minst dat ook andere kleuren en sferen op te roepen zijn.
Het album baadt bijna van begin tot eind in een warme, veilige, zelfs wat naïeve sfeer. Openingsnummer 'Ants Quality for Trees' zoekt de kruising op tussen nostalgische kinderliedjes en Japanse muziek. Een prominente rol is weggelegd voor geluiden die zowel van een kinderxylofoontje als van oosterse klankschalen of bellen zouden kunnen komen. Geleidelijk aan worden in het vrij rondzwevend klanklandschap strakke, ritmische passages ingelegd om met conventionelere timbres en een dito akkoordenprogressie te eindigen als een doorsnee popliedje. Geen rare geluidjes, gekraak of geknetter in 'Open Chest' en 'How and When', twee ingetogen meditaties op piano. Beide nummers eindigen met goed een halve minuut stilte. 'Yoursmellcalmsmedown' en 'Tommi og Anika' lijken dan weer ontleend aan een niet al te moderne spelconsole of digitaal geproduceerde kindertekenfilms. Vlakke bliepjes, repetitieve melodieën en oersimpele beats voeren het woord in deze nummers, die niet meteen uitblinken in raffinement.
Haruki en Sielveen Riefman werkten ook werkelijk samen door aan de slag te gaan met elkaars nummers. Haruki neemt in 'Haruki Caught Sielveen' het nummer 'Caught' onder handen, waarna Sielveen Riefman in 'Sielveen Lost Haruki' het overneemt van Haruki door 'Lost' aan te pakken. Hoewel beide muzikanten duidelijk verwant zijn, hebben ze ook hun verschillen: Sielveen Riefman lijkt meer dan Haruki gericht op de manipulatie en diversificatie van timbres, terwijl hij minder gericht is op nette structuren en een overzichtelijke vorm. 'Caught' voert het album bijna de folk binnen met een hoofdrol voor accordeon- en banjogeluid in een gestaag voortsjokkende nummer. 'Soft and Tender' is in tegenspraak met zijn eigen naam door gekraak, stilletjes jankende geluiden, beats en gesamplede stemmen. 'Wolk' en 'Undress' gaan verder op dit elan, waarop 'All Bets Are Off' de toon totaal breekt: een warm accordeongeluid, brave beats en een jazzy evoluerende bas brengen hier een heel toegankelijke, bijna akoestisch klinkende song.
'Birds and Other Machines' is zo een plaat die zich erg moeilijk laat samenvatten; zowel Haruki als Riefman brengen heel diverse tracks ten berde. Het tamelijk grote aantal knullige, wat lege nummers fungeert dan in de eerste plaats als bindmiddel voor de erg uiteenlopende dromen die de plaat oproept.
Meer over Sielveen Riefman / Haruki
Verder bij Kwadratuur
Interessante links