Het is geen simpele jongen, die Schneider TM. De Oost-Berlijner zijn fascinatie voor krautrock en het ontstaan van elektronica is een uitkomst gebleken voor de vele teleurstellingen in zijn leven. Vorig jaar nog herpakte de man zich met ‘Construction Sounds’: een plaat waarin het abstracte, inventieve voorop staat. Gekscherende ritmische landschappen die worden onttrokken uit analoge instrumenten krijgen een aansprekende melodieuze touch. Opvolger ‘Guitar Sounds’ goochelt verder met experimentele muziek en bestaat uit vijf monsterlijke geluidssculpturen vol gitaardrones, -loops en andere manipulaties waarin het ritmische aspect eerder onderdrukt wordt. Dat zorgt voor een haast ongrijpbaar geheel.

Opener ‘Landslide’ teert op het loodzware karakter van donkere drones. De track gromt en grolt, houdt rekening met veel stiltes en fragmentarische stukken. Wat belletjes en piepende geluiden steken de kop op, maar minimalisme domineert. ‘Teilhard’ bestaat uit een languit gerekte zoemende gitaarklank die soms krijst als een lasaparaat, versterking krijgt van akelige cellostrijken en meer en meer in de diepte uitgroeit tot een razend totaalgeheel dat kolkt als een wilde zee. Tien minuten lang beukt deze track met onophoudelijke collectieve kracht tegen het membraan van de luidsprekers aan. De laatste minuut verbrokkelt de geluidsmuur in abstract borrelende pulsen.

‘First of May’ zorgt gelukkig even voor wat zuurstof. Zijn hoog spel van galmende, door elkaar cirkelende thema’s loopt uit in een grappig willekeurig, ritmisch getokkel. De lucht neemt meer en meer toe in de kille ambient van ‘Elefantenhaut’, vol holle klanken, diep bloppende pulsen en ijle wegdroomkreten. Toch blijft de teneur van dit album eerder zwaar en mechanisch. Dat beklemtoont afsluiter ‘Überzahl’, zonder enige twijfel de hoofdbrok op deze plaat. Met bijna twintig minuten vol scherende gitaardrones die vanuit de onderbuik opwellen en veel winderige, akelige klankmanipulaties, sluit het nummer deze plaat in een mysterieuze ambientsfeer af.

‘Guitar Sounds’ is een album dat stevig op de maag ligt. Schneider TM heeft er zelf vijf jaar op moeten kauwen (weliswaar tegelijkertijd met het wat lichtere ‘Construction Sounds’). De Duitser is gelukkig een producer met veel pluimen die weet hoe geluiden te creëren en manipuleren. Enkel al het gegeven dat alle klanken uit een gitaar werden geperst, geeft deze cd een boeiende diepgang. Beschouw dit werk daarom gerust als een ontdekkingsreis doorheen minder aangename oorden, misschien iets voor een meer doorwinterde Lord of the Rings-fan.

Meer over Schneider TM


Verder bij Kwadratuur

Verder bij Spotify
Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.