De kern van het Belgische Sayma bestaat uit zangeres Sanja Maas en bassist/producer Max Vande Merghel. Sporadisch aangevuld met enkele gastmuzikanten zal de groep dus niet ontsnappen aan de vergelijking met het Britse Lamb. En dan zal snel opvallen dat Sayma net iets lichter weegt: in diverse betekenissen van het woord en met zowel positieve als negatieve consequenties.
Hoewel de cd op zich goed klinkt, komen sommige nummers minder uit de verf. De minder duidelijke melodieën in de zangpartij staan de herkenbaarheid en het profiel van de songs dan in de weg. Het beperkt geluid versterkt dit effect. De basis van bas, live drum en stem wordt weliswaar opgevuld met elektronica, streepjes sax en trompet of geluiden van basklarinet, piano, harp, sitar en oosterse melodieën, maar deze stukjes zijn soms iets te kort en worden te verspreid gebruikt om echt hun stempel te kunnen drukken. Climaxen zijn zo zelden aanwezig, ook wanneer de drumpartij richting nerveuzere drum'n'bass opschuift. Het voordeel is echter dat de band door deze soberheid wel een eigen gezicht(je) ontwikkelt. Opmerkelijk en kenmerkend daarin is zeker de live drumpartij. Niet alleen strakke beats, maar veelal licht en fijn drumwerk, zoals het mooie geschuifel in 'System of Survival'. Hoe transparant en bescheiden het geluid ook mag zijn, het belet de band niet om uit verschillende vaatjes te tappen. Het nummer 'Sayma' flirt door de meerstemmige zang met gladdere r&b, 'Goal' is een walsje en tegenover het downtempo 'Where is Our Desire?' staat de uptempo dance met funky Rhodes van 'Disappear'.
Toch werkt de muziek het meest aanstekelijk wanneer het geluid iets groter mag zijn. 'Seahorse' klinkt zo net iets steviger en de combinatie van de drukkere drums, blazers, elektronica en harpgeluiden laat voor de eerste keer een climax noteren. Even rijk is 'Autumn Thoughts'. De elektronica wordt hier bijgestaan door oosters aandoende snaargeluiden en een melodica. De verschillende (spreek)stemmen die samenlopen, dikken het geheel lekker aan.
Ondanks de mindere momenten kan 'Capricorn' geen kopie, noch huisvlijtig probeersel genoemd worden, daarvoor klinkt alles te afgewerkt. Misschien iets te afgewerkt. Om het publiek plat te walsen is het dus waarschijnlijk nog te vroeg, maar als dit de opwarmer is, kan al uitgekeken worden naar de echte wedstrijd.
Meer over Sayma
Verder bij Kwadratuur
Interessante links