Savina Yannatou verkent en vertolkt al tien jaar samen met haar vaste band Primavera en Salonico de liederenschat van Mediterraan Europa. Op 'Sumiglia' is dat ook zo, maar tegelijk wordt de horizon verder opengetrokken naar landen in buurt van de Zwarte Zee (Oekraïne, Bulgarije en Moldavië) en landen uit het Nabije Oosten (Palestina en Armenië).
Yannatou en Primavera en Salonico brengen geen zo authentiek mogelijke versies van hun volksliederen. Ze schrikken er niet van terug om enkel de melodie te behouden en de volledige harmonische onderbouw te veranderen. Ook is er veel ruimte gelaten voor improvisatie door zowel Yannatou als haar muzikanten. Het instrumentarium van Primavera en Salonico is vrij heterogeen, met een mengeling van instrumenten uit de Westerse (zoals viool en contrabas) en Oosterse traditie (bv. de nay, een Arabische fluit, en de oud, een Arabische luit). Het lijkt moeilijk om een samenhangend geheel en homogeen geluid te brengen wanneer uit zoveel verschillende tradities geput wordt, maar Primavera en Salonico slagen daar wonderwel in. Dit is zowel de verdienste van de muzikanten als die van zangeres Yannatou. Ze heeft een uiterst veelzijdig inzetbare stem die ze op deze cd ten volste benut. De ene keer krijgt haar stem een fluwelen glans tijden een breekbare, uitgesponnen melodie zoals in 'Evga Mana Mou' of in het Moldavische 'Porondos Viz Partjan'. Een andere keer klinkt ze dan weer krachtig en opzwepend. Dit vooral tijdens de snellere liederen 'Muiñeira' en 'Sta Kala Lu Serenu'. Ook opvallend is het bijna bij keelzang aanleunende, bezwerende geluid dat ze in 'Orrio Tto Fengo' weet voort te brengen. Kortom, Yannatou's stem is een wendbaar instrument met een gewetensvolle bestuurster. In de laatste nummers van 'Sumiglia' is meer ruimte gelaten voor improvisatie. Zo laten 'Smarte Moj' en 'Ela Ipne Ke Pare To' horen dat bij Primavera en Salonico meesterlijke muzikanten spelen die elkaar ook buiten de platgetreden paadjes weten te vinden.
Hoewel het inlevingsvermogen van Yannatou verbazingwekkend goed is, is het spijtig dat de teksten enkel in het Engels in het boekje opgenomen zijn. Dat doet eigenlijk wel afbreuk aan de charme van deze anders zeer subtiele en cultuurgevoelige cd. Het blijft echter een kleine kanttekening bij een schitterende opname.
Meer over Savina Yannatou & Primavera en Salonico
Verder bij Kwadratuur
Interessante links