Sara Tavares is een jonge Portugese muzikante van Kaapverdische afkomst die de voorbije tien jaar een stevige reputatie heeft opgebouwd in Portugal en daarbuiten. Waar ze vroeger met soul en funk in de weer was, brengt ze tegenwoordig een aanstekelijke mix van vlotte zomerpop en Kaapverdische muziek.
Tavara's stem is een veelzijdig genot om naar te luisteren. 'Novidadi' begint met wat de roep van een of andere opgewonden uitheemse vogel lijkt, maar zowaar een zangeres blijkt te zijn. Een virtuoos repetitief gitaarrifje en een achtergrondkoortje begeleiden een stem die nu weer lijkt toe te behoren aan een ietwat hees meisje, dan weer aan een droevig oud besje of een volwassen Afrikaanse vrouw met enig volume. Moeiteloos plukt ze kristalheldere nootjes uit de hoogte en de scatsolo mag er ook best wezen.
Vrolijke, hangmatwiegende liedjes zoals 'Balancê' of 'Bom Feeling' zijn in de meerderheid op het album. De begeleiding bestaat er uit een dik, zomers klanktapijt van overwegend akoestische gitaren, bas, percussie allerhande en backing vocals. Maar er is zo veel gaande op de achtergrond dat bijvoorbeeld de leuke vibratokrulletjes in de stem erin verdrinken. Voorts zijn er weinig of geen instrumentale solo's te horen. Sara Tavares nam het leeuwendeel van de instrumenten voor haar eigen rekening en is misschien zichzelf daarbij voorbij geschoten.
Qua composities is er voldoende afwisseling: naast bovengenoemde zomerpop zijn er ook ballads zoals 'Guisa' of 'Muna Xeia'. Maar bijna alle nummers missen opbouw en climax. Uitgerekend de soul en de funk die Sara Tavares achter zich heeft gelaten, ontbreken een beetje op deze plaat, die overal goedgemutst of ietwat sentimenteel is. Pit, snijdende pijn en dramatiek zijn niet te vinden in het spectrum.
De Kaapverdische kleuren zijn onmisbaar op deze plaat en breken hier en daar de toon van de zorgeloze liedjes. Naast de bijzondere ritmiek, die quasi alle nummers wel op een of andere manier doordringt, is er bijvoorbeeld 'Bom Feeling', met een coda dat geleidelijk aan evolueert naar hoe een Kaapverdisch marktplein moet klinken.
Het ronduit indrukwekkende 'De Nua' is een duet met fadozangeres Ana Moura. Begeleid door alleen wat percussie, komen de twee zangeressen hier tot een versmelting van de Portugese en Afrikaanse ziel.
'Balancê' is op zijn minst een zomers album met vlotte, originele popsongs die makkelijk een tuinfeestje kunnen opwarmen. Het bevat ook de uitdagende belofte van meer.
Meer over Sara Tavares
Verder bij Kwadratuur
Interessante links