Sunda is de naam voor een koninkrijk dat tussen de zesde en de zeventiende eeuw het westen van het huidige Java omvatte. De veertienkoppige formatie Sambasunda tracht de traditionele muziek van dit Sunda te verrijken met andere Indonesische tradities, jazz, samba, Afrikaanse muziek en reggae. Dit is vooral te merken aan de bezetting: het instrumentarium bevat naast klassieke Sunda-instrumenten bijvoorbeeld ook een Westerse viool, een Afrikaanse djembe en instrumenten uit andere Indonesische tradities.
Het merendeel van de nummers op 'Rahwana's Cry' is weinig meer dan een stevige groove van een uitgebreide ritmesectie. De grote bezetting lijkt hierbij nadelig te werken: hoewel de percussionisten in meerdere intro's ('Tarakakino', 'Ronggeng Imut') hun kunnen overtuigend tonen, is er in de meeste nummers weinig plaats voor solo's. Bovendien is de melodische variatie op dit album bijzonder klein.
Hierdoor wordt de muziek een homogene brij en wordt de plaat minder boeiend. De talloze muzikale invloeden die Sambasunda in zijn muziek beweert te verweven zijn niet opvallend aanwezig, althans voor iemand die niet weet hoe Sunda-muziek normaal hoort te klinken.
Gelukkig biedt de zang van Rita Tila soelaas in nummers als 'Kahayang', 'Ronggeng Imut', 'Harepan', 'Kulu-Kulu'. Bijzonder knap is haar prestatie in 'Kulu-Kulu', waarin ze haar grote bereik, loepzuivere intonatie en een gecontroleerde vibrato om van te smelten demonstreert. Haar zanglijnen vertonen doen denken aan Arabische klassieke muziek en tegelijkertijd aan Zuid-Oost-Aziatische tradities.
Ook de andere muzikanten leveren vocale bijdragen; als achtergrondkoortje ('Kulu-Kulu', Ronggeng Imut') of solo (bijvoorbeeld 'Mangmang'). Onder andere in 'Bubuka' wordt de indrukwekkende traditionele Sundanese senggak-zangtechniek gedemonstreerd: een hakkelig, kort, staccato keelgeluid wordt ondersteund door een stampende ritmesectie, wat een uiterst dansbaar nummer oplevert.
'Rahwana's Cry' bevat fantastische elementen, die echter zelden samengebracht worden tot overtuigende gehelen. Om de vaak lange nummers te appreciƫren is een grondige kennis van Indonesische muzikale tradities nodig: een heleboel ingewikkelde spielereien ontgaan de luisteraar die deze specifieke taal niet meester is.
Meer over Sambasunda
Verder bij Kwadratuur
Interessante links