Het cliché wil dat brassbands en fanfares een stevigere klank ontwikkelen dan harmonieorkesten, maar halfweg 'Il Cantico' van de Zwitser Oliver Waespi ontstaat daarover toch enige twijfel. Dit werk met als ondertitel 'Poem to the Sun' is een van de hoogtepunten op deze nieuwe cd van het Rundfunk Blasorchester Leizpig, die alleszins meer aanspreekt dan de voorgaande cd 'Niflheim'.
Het vierdelige 'Il Cantico' is gebaseerd op 'Cantico di Frate Sole', een mystiek gedicht van Sint-Fransiscus van Assisi waarin hij zijn dankbaarheid tegenover God uitdrukt voor de natuur, de zon, de aarde en al wat leeft. Een volledige ontleding van dit vijftien minuten durende werk zou te ver gaan. Dat er veel registers van een harmonieorkest aan bod komen, lijdt geen twijfel: zowel rust, ingetogenheid en melancholie als dreiging en het indrukwekkende brutere geweld. Ook de militaristische compositie waaraan de cd haar titel ontleent, heeft van beide uitersten iets. Hoewel auteur Bert Appermont al eens in bombast durft te vervallen, maakt hij deze fout hier niet. Zelfs de ietwat klagende zanglijn van sopraan An Lauwereins in het eerste deel 'Meditation' komt goed over en contrasteert fel met het daaropvolgende deel 'The Battle of Pharsallus'. Dit deel evoceert Caesars strijd met het leger van zijn rivaal Pompey nadat eerstgenoemde met de gevleugelde woorden "Alea iacta est."de Rubicon overstak. Het slotdeel 'Dance' bezingt, hoe kan het anders, zijn overwinning en doet denken aan andere werken van Appermonts hand zoals 'Jericho'.
Uit Teo Aparicio Barberáns Spaanse pen vloeide 'Festa das Fogaceiras'. Het werk is gebaseerd op het gelijknamige volksfeest dat sinds de 15de eeuw wordt gevierd. Toen de noordelijke regio van Portugal getroffen werd door de pest, bracht de bevolking een offer aan Sint-Bartholomeus in de vorm van een speciaal soort gezegend brood, Fogazas genaamd, om zo deze verschrikkelijke plaag tegen te houden. Het werk begint trots als een epos en vervolgt dan met een vrij vrolijke melodie, die als het ware door een ingetogen flashback (de herinnering van de ramp) wordt onderbroken maar op het einde veel uitbundiger wordt herhaald.
Naast de bovenstaande originele werken, bevinden er zich op 'Rubicon' ook twee bewerkingen van bekend klassiek werk. Onze landgenoot Manu Mellaerts, solotrompettist bij De Munt en dirigent bij Festival Brassband, maakte een mooi arrangement van Pietro Mascagni's overbekende intermezzo uit 'Cavaleria Rusticana'. Een andere Belg, bugelspeler Steven Verhaert, maakt een op het eerste gehoor nog sterkere bewerking van de suite uit Shostakovitch' 'Lady MacBeth of the Mtsensk District'. Ook al is het oeuvre van Shostakovtich gefundenes Fressen om arrangementen voor blaasmuziek te maken, het blijft een huzarenstukje om dit vrij agressieve werk in goede banen te leiden.
Zoals bij de meeste cd's van het Rundfunk Blasorchester Leipzig, is het bijhorende boekje bij de cd inhoudelijk beperkt tot wat fait divers over dit harmonieorkest en over dirigent Jan Cober, terwijl informatie over de composities ontbreekt. Gezien de kwaliteit van de cd, mag dit deze keer geen belemmering tot aanschaf zijn.
Meer over Rundfunk Blasorchester Leipzig
Verder bij Kwadratuur
Interessante links