Tot een dom ongeluk met zijn vingers roet in het eten gooide, leek Robert Schumann (1810-1856) voorbestemd om concertpianist te worden. Dat ongeluk heeft Schumann er niet van weerhouden om een groot deel van zijn oeuvre te wijden aan dit instrument. De nieuwste cd van het Belgische label Phaedra combineert zijn bekendste (en meest briljante) pianocyclus 'Carnaval', uit 1834, met de onbekendere 'Waldszenen' en de intieme 'Kinderszenen'. Pianist Jozef de Beenhouwer heeft al eerder getoond dat hij zich helemaal thuis voelt in Schumanns muziek, en levert daar met deze mooie cd nog maar eens het bewijs van.
Carnaval vertrekt vanuit een schitterend openingsstuk, om zo één rechte boog van dansen en korte stukken te spannen richting de indrukwekkende finale, de 'Marche des "Davidsbündler" contre les Philistins'. De 'Davidsbündler' was een groep jonge componisten, waartoe ook Schumann behoorde, die zich afzetten tegen de conservatieve 'Philisters'. Behalve in het slotstuk komen ook in andere delen van Carnaval namen van 'Davidsbündler' voor, zoals o.a. Chopin of Paganini. Schumann gaf zijn Carnaval de ondertitel 'Scènes mignonnes sur quatre notes' mee. Het hele werk door speelt hij met die vier noten, die hij haalde uit de naam van de stad waar zijn toenmalige verloofde woonde en die ook in zijn eigen naam terugkeren: A, eS, C en H. Jozef de Beenhouwer zet een vertolking neer die uitblinkt in de virtuoze passages, maar nog meer indruk nalaat in de meer poëtische momenten. Jammer dat de piano opnametechnisch af en toe wat hard klinkt. De grote uitbarstingen geven de indruk dat een iets andere microplaatsing wonderen had kunnen doen.
De negen 'Waldszenen' zijn een echte ontdekking. Zoals de titel al enigszins doet vermoeden speelt natuurschildering een belangrijke rol in dit werk, met titels als 'Jäger auf der Lauer', 'Freundliche Landschaft' of 'Vogel als Prophet'. De hele bundel zweeft qua sfeer tussen het intieme poëtische dat een aantal van de 'Kinderszenen' kenmerkt en meer donkere, eenzame kleuren. Jozef de Beenhouwer weet in elk van deze miniaturen perfect de juiste toon te treffen, zonder de grote opbouw tussen de stukken onderling uit het oog te verliezen. Dat laatste helpt ook om de dertien korte 'Kinderszenen' meer diepte mee te geven dan ze vaak krijgen. Schumann laat in de loop van de cyclus, die aan de oppervlakte eenvoudig lijkt, bepaalde motieven terugkeren, maar dan met verschuivingen van ritme en tempo. Het bekendste stuk uit deze cyclus, 'Träumerei', wordt dankzij de Beenhouwers prachtig verstild spel een pareltje van eenvoud.
Deze Schumann-cd is een prachtige aanvulling van Phaedra's rijke cataloog, en biedt met de 'Waldszenen' een ontdekking die geen Schumann-liefhebber aan zich voorbij mag laten gaan.
Meer over Robert Schumann
Verder bij Kwadratuur
Interessante links