'Der Ring des Nibelungen' is het magnum opus van Richard Wagner. Meer dan veertien uren muziek, gespreid over vier opera's, vertellen een episch verhaal over het verval van de godenwereld en alle bijhorende verwikkelingen. Het eerste deel, 'Das Rheingold', is met zijn twee en een half uur de kortste opera van de vier. Naxos publiceert dit openingsdeel van de cyclus in een opname die in 2002 werd gemaakt in de Staatsopera van Stuttgart.
'Das Rheingold' draait rond het goud van de Rijn, dat Nibelungendwerg Alberich steelt van de Rijndochters. Als hij de liefde afzweert, geeft dit goud hem de wereldheerschappij. Hij laat er in zijn 'Nibelheim' een toverring van smeden. Tegelijkertijd heeft oppergod Wotan door de reuzen Fasolt en Fafner het Walhalla laten bouwen, waarvoor hun beloning Freia, de godin van de jeugd is. Wanneer ze hun beloning komen opeisen, komt de vuurgod Loge Wotan over de roof inlichten. De reuzen zijn bereid Freia in te ruilen voor het goud, waarop Wotan en Loge naar Nibelheim trekken en via listige omwegen Alberich weten te vangen. De reuzen krijgen uiteindelijk het goud en de ring, waarna de goden hun Walhalla betreden.
Al van voor de 'Ring' is het gebruik van "Leitmotive" een van de kenmerken van Wagners muziek. In de 'Ring' brengt hij die techniek tot onnavolgbare hoogtepunten, die op geniale wijze het drama illustreren. Zo is er bij het begin de bijna onhoorbaar zachte pedaalnoot van waaruit langzaamaan gebroken akkoorden ontstaan die in hun stroming de Rijn vertolken. Andere voorbeelden zijn het dalende blazersmotief dat de schijnbare rust van de goden voorstelt, de dreigende punteringen in de bassen wanneer de reuzen verschijnen of de razendsnelle loopjes in de strijkers die de vlammen van vuurgod Loge uitbeelden. Dirigent Lothar Zagrosek haalt al die kleuren en motieven uit zijn expressief spelend orkest en heeft daarnaast alle aandacht voor Wagners complexe chromatiek en voor de brede en uitgesponnen melodielijnen. In de uitgebreide en homogene cast schitteren vooral de Loge van Robert Künzli, met een snijdend scherpe dictie en een vlotte hoogte, en de expressieve bariton van Esa Ruuttunen, wiens uitgebreid kleurenpalet perfect past bij de rauwheid van Alberich. Wolfgang Probst als Wotan heeft an sich wel een mooie stem, maar zijn al te grote vibrato ontsiert zijn interpretatie.
Met deze 'Rheingold' presenteert Naxos een opname die gezien de lage prijs een ideale instap biedt voor Ring-nieuwkomers en een die tegelijk voldoende kwaliteiten bezit om haar plaats in de catalogus te verdienen.
Meer over Richard Wagner
Verder bij Kwadratuur
Interessante links