De Zweedse sopraan Camilla Tilling heeft al een benijdenswaardige carrière achter de rug, die zowel romantische als klassieke en barokke opera omvat in enkele van de bekendste operapodia ter wereld zoals Covent Garden, de Metropolitan of het Glyndebourne Festival. Voor haar eerste solocd koos ze muziek van een van de laatste grote liedcomponisten. Richard Strauss schreef zijn hele leven lang liederen, zelden in grote cycli maar als losstaande werken, wanneer een bepaald gedicht hem kon inspireren. Deze cd, die de titel draagt van een vroeg en romantisch lied van Richard Strauss, bevat Tillings eigen liedselectie. Het is een selectie die zich voornamelijk op vroege liederen toespitst, die rond de eeuwwisseling zijn geschreven maar die enkele bekende latere werken, zoals Strauss' laatste compositie 'Malven' uit 1948 niet ontziet.
Camilla Tilling zingt verrassend zuiver en met een strakke stemkleur en dat vertaalt zich in een heldere hoogte en een spaarzaam gebruik van vibrato. Dat zorgt voor een heel accurate plaatsing van elke noot. Die accuraatheid heeft bij haar echter een groot nadeel en dat is dat Strauss' liederen, die doorgaans zo vereenzelvigd kunnen worden met de sensuele jugendstil, eerder koud en afstandelijk overkomen. Vaak neigt de interpretatie naar een solfège-gewijs vlekkeloze maar nauwelijks inspirerende lezing. Het is wat oneerbiedig maar niet helemaal onjuist om te stellen dat een lied als het 'Leises Lied' gewoon een verzameling lange notenwaarden bevat zonder broodnodig inlevingsvermogen. Bovendien varieert Tilling haar stem, die nochtans een mooie basiskleur bezit, nauwelijks. De liederen van Richard Strauss zijn een muzikaal en inhoudelijk gevarieerde verzameling werken maar van die variatie blijft op de cd nog maar weinig over. Zelfs de luchtigere toon die Tilling in het bijna expressionistische en dissonante 'Junghexenlied' uit 1898 aansnijdt of het spottende karakter van 'Hat Gesagt – Bleibt's nicht dabei' uit 'des Knaben Wunderhorn' kunnen de wat grijze kleur van de cd niet doorbreken. Tot slot helpt ook een vaak erg traag tempo niet om de eentonigheid te doorbreken. Trage tempi kunnen deze muziek prachtig doen overkomen en het is geen slecht idee op zich om een bekend lied als 'Allerseelen' extra langzaam te nemen. Maar dan moet je als uitvoerder wel spanning kunnen houden en die spanning ontbreekt hier grotendeels. Violist Ulf Wallin, die de vioolpartij in het mooie lied 'Morgen!' voor zijn rekening neemt, toont hoe het wel zou kunnen, met een doorleefde en gevoelige lezing van Strauss' rustige lied.
Een dergelijk uitgepuurde lezing van de hele cd doet deze liederen vaak klinken alsof het – een droge, uiterst rationele benadering van – de muziek van de tweede Weense school was. Dat kan in de smaak vallen maar een meer warmbloedige kijk op Richard Strauss zou deze liederen, met hun toegankelijke melodieën en weelderige samenklanken beter passen.
Meer over Richard Strauss
Verder bij Kwadratuur
Interessante links