Hans-Joachim Roedelius moet zowat zijn eigen hoofdstuk in kunnen palmen in de geschiedenis van de elektronische muziek. Als medeoprichter van het befaamde Cluster, (het samenwerkingsverband met Dieter Moebius) stond Roedelius in de jaren ’70 aan de wieg van de ambient. Na tussenfase Kluster maakt de producer sinds het nieuw millennium muziek onder projectnaam Qluster. ‘Lauschen’ is na ‘Fragen’, ‘Rufen’ en ‘Antworten’ het vierde album van de eigenzinnige elektronica-artiest.
Na al die jaren lijkt Roedelius het element ‘logica’ voorgoed overboord gegooid te hebben. Dit live opgenomen album op het Berlijnse CTM Zodiak Festival is een toonbeeld van abstracte belevingsmuziek, een opeenstapeling van eigenzinnige geluiden en klankvondsten. Omschrijvingen daarvan verzanden in poëtische frasen als “gesnurk, geronk en gekriep terwijl fluitbommetjes wegschieten” (‘Kalliope’) of “een combinatie van zenuwachtige vibraties, diep borrelende basnoten en hoog fluitende echo’s” (‘Erato’).
Niet dat het altijd onaangenaam of kunstmatig hoeft te klinken, in ‘Terpischore’ zorgen ontluikende geluiden voor een gemoedelijk bewegende constante die in marcherende, smakkende geluiden overgaat. Een soort van waterdruppelgepingel zorgt halfweg voor zachte, lieflijke tonen die contrasteren tegen luid gierend vuurwerk. Ook het element ‘intrigerend’ wordt niet verwaarloosd in een track als ‘Polyhymnia’ die bestaat uit een donkere drone waarin schuivende, krakende klanken over elkaar gedrapeerd worden: een oorverdovend minimalisme.
Live en improvisatie is een rode draad doorheen het hele oeuvre van Hans-Joachim Roedelius. Een andere constante die ook nu zeker weer aanwezig is, is een innerlijke rust die eigen is aan ambientmuziek. Tegelijkertijd is dit moeilijke livewerk een erg abstract, ontastbaar spel van emoties die variëren van vertrouwd en intiem tot kosmisch en ontastbaar. Dit is in elk geval muziek voor gevorderde sfeerelektronicaluisteraars die zeker beter in een live totaalsfeer dan in een speler thuis tot zijn recht komt.