Twee jaar na hun goed ontvangen tweede plaat 'Tulsa for One Second' komt het Amerikaanse multimediaduo Pulseprogramming met een remixproject op de proppen. Erg origineel is het niet echt te noemen. Laptopspecialisten en klankpuriteinen die jaren aan het eindgeluid van hun nummers werken trachten te evenaren, is ook niet meteen een eenvoudige opgave. Toch brengen de bevriende artiesten op deze 'Tulsa for One Second Remix Project' het er verrassend goed van af. Het opzet van de veertien muziekmengers is niet zozeer om de originele versies van een nieuwe beat te voorzien, als wel om de klankpuzzel volledig te analyseren en opnieuw in mekaar te zetten. Op die manier krijgt deze schijf een rijke variatie waarbij elke remixer zijn eigen stempel mag drukken, zonder daarom ver af te wijken van de rustieke click'n'cutsfeer die Pulseprogramming typeert.
Doorheen deze cd loopt een zweverige, ambienteske rode draad (eventueel ook vocaal ingevuld), die met abstracte, ritmische elektronica verweven zit. Deze combinatie schenkt elke remix een aangename en zelfs boeiende dynamiek. Doordat elke bijdrage veeleer de vijf dan de drie minuten nadert en er regelmatig ook met live partijen geflirt wordt, kan het 'Tulsa for One Second Remix Project' mooi ademen. Frans componist Sylvain Chauveau laat in de openingstrack alvast zien waar het allemaal heen kan gaan: van 'Within the Orderly Life' heeft hij enkel de piano en de strijkers overgehouden en daar een mooi, quasi klassiek rustmoment van gemaakt. Die kalmte zet zich in heel dit plaatje voort. Zo zweeft Static zachtmoedig met slaapkamerbliepjes en subtiele clickjes langs de originele vocale invulling van 'Off to Do Showery Snapshots' heen. Vreemd genoeg gebruikt de Canadese minimalist Ghislain Poirier hetzelfde nummer om er iets totaal anders mee aan te vangen. Een dominante hiphopbeat voorziet zijn instrumentale versie van een leuke stuwing en wordt met veel verdraaide samples en lichtvoetige effecten opgevuld. Ook de Aesthetics labelvrienden (Hood, Schneider TM, Köhn) mogen met het werk van Pulseprogramming aan de slag en leveren opmerkelijke bijdragen af. Zo voorziet de frontman van Hood 'Blooms Eventually' van een eigen zangpartij die het origineel in kwaliteit overstijgt en prima gedijt in de lofi beats die het tempo van dit nummer bepalen. Ook het Duitse Laub kiest voor een eigen vocale invulling (in het Duits, jawel!) en laat 'Tulsa Lebt' in een mooie, erg verhakkelde versie op plaat achter. Tegen het einde van deze schijf aan, wordt het allemaal wat abstracter. Zo laat landgenoot Köhn 'Within Orderly Long-Distance Life' wat zoemen en neurotisch doordraven over de slaperige, hoge pulsen die het nummer aanstippen. Afsluitende legende B. Fleischmann benadert nóg meer een mijmerende machine, maar doorweeft die met subtiele blieps, loops en samples om tot een erg fijnzinnig geheel te komen.
Deze plaat bevat geen nieuw werk van Pulseprogramming, maar mag de fans wel degelijk plezieren. Hoge kwaliteit en subtiliteit maken dat de nieuwe versies van 'Tulsa for One Second' zich vaak met hun originelen kunnen meten. Om het mooie van deze plaat in te zien, helpt het wel als de luisteraar vertrouwd is met click'n'cutelektronica. Dankzij de prima combinatie tussen eigen inbreng, originele puzzelstukjes en het verweven van livepartijen met computerklanken gaat dit schijfje een pak verder dan de doorsnee remixplaat.
Meer over Pulseprogramming
Verder bij Kwadratuur
Interessante links