Wie een beetje met trashmetal, punk of zware gitaren in het algemeen begaan is, mag juichen: Prong is weer in full force! Met een als een als een trein lopende ‘Beg to Differ’ tour waarbij het succesalbum uit 1990 integraal wordt gespeeld en de recente stand-in van frontman Tommy Victor op de wereldtour van Danzig, heeft het trio toch kans gezien om een negende studioplaat in te blikken. Meer nog, ‘Carved Into Stone’ blijkt feller, sneller en robuuster te zijn dan wat Prong voordien prijsgaf, en laat dat gerust een fenomenale prestatie zijn.
Komt het misschien doordat er iets minder zwaartekracht en meer melodie in deze plaat zit dat Prong wat universeler klinkt dan voorheen? Feit is dat de hakkende ritmesectie van de moddervette bas van Tony Campos en de hoekige drumpatronen Alexei Rodriguez nog steeds de drive bepalen, maar zowel de hoge metalriffs, vingervlug jankende gitaarsolo’s als de ruwe, scanderende zangtirades van Tommy Victor weergalmen als nooit tevoren. Met ‘Substract’ zet dit trio frontaal de aanval in via een spervuur van snaaruithalen en expliciete, hoge tekstfrasen. Volle metalgitaarmelodieën zorgen dan weer voor een openbarende wall of sound om duimen en vingers van af te likken.
Prong anno 2012 klinkt dan ook nog meer genreoverstijgend dan vroeger. Met zijn zinderende zanglijnen en heavy metal inkleuring zou opener ‘Eternal Heat’ niet misstaan op een plaat van het crossovergezelschap Anthrax, hoewel Prong nog steeds zichzelf blijft dankzij zijn beukende baslijnen. Mogelijk komt het ook doordat het drietal zichzelf minder de kracht van stiltes en onthouding gunt en meer voluit in de gitaren vliegt, dat deze plaat wat langzaam doorsijpelt. Maar de mokerkracht blijkt niet minder – meer nog – met niet één minder moment is dit album klaar om een trashklassieker te worden.