Scott Herren is een bezig baasje. Naast zijn projecten Savath y Savalas, Delarosa and Asora, Piano Overlord en La Correcion, is zijn belangrijkste bezigheid zijn posthiphop-project Prefuse 73. Elektronicaproducer Herren wil teruggaan naar de essentie van de hiphopmuziek, door complexe beats te maken met verknipte microsamples. Aangezien hij de overbodige ego's van MC's wil weglaten, werkt hij slechts samen met rappers die volgens hem tot de essentie van de muziek bijdragen. Na zijn vorige succes 'Surrounded by Silence', is 'Security Screenings' een zo goed als instrumentaal album dat een muzikale reactie biedt op de ervaringen die hij meemaakte tijdens zijn vorige tournee.

'Security Screenings' is een wilde maar hallucinante trip door een wereld van klankgegoochel: stemmen en instrumenten worden op de meest complexe manieren door elkaar verstrooid. Intro 'The letter: "P"' laat klassieke kamermuziek horen waarover een mengeling van vertraagde en verknipte gesprekken, operazang en jazzdrums hoorbaar is. Daarna vliegt 'With Dirt and Two Texts - Afternoon Version' door de boxen: elektronica met sitar, marimba en mellotron, overgaand in een hip hopbeat die wordt aangevuld door een klokkenspel. 'Keeping Up with Your Quota' biedt een elektronische off-beat, tot een baslijn overneemt die zich laat vergezellen door flarden sax en rap: Herren vermengt allerlei uiteenlopende geluiden tot een soms dissonant maar steeds harmonieus geheel. In 'Weight Watching' wordt verkapte rap gecombineerd met metalen slagwerk, strakke rimshots en achteruitgespoelde geluiden. 'When the Grip Lets You Go' bouwt dan weer op een droge contrabas met afwisselende stereo-effecten, cimbaal-intermezzo's en een pianocoda die na vier seconden al stilvalt. De synths in 'Creating Cyclical Headaches' (een samenwerking met Keiran Hebdan, alias Four Tet) lijken wel een xylofoonensemble te zijn; na een sputterend sax-percussie intermezzo wordt de rustige baslijn overrompeld door een noisegitaar en een lofi-banjo met echo.

Alles wordt op zeer klinische, bijna onpersoonlijke wijze gepresenteerd, wat de soms schizofrene sfeer van dit album enkel benadrukt. 'One Star and Three Stripes' klinkt bijna als te snelle lounge door de combinatie van een beatboxer, een verkapt orgel en een eenzame trompet onder oosterse percussie-invloed, terwijl 'Breathe' er niet van terugschrikt jazz onder rap, trance en een filmmonoloog te mengen. De drie sterkste mixmanoeuvres die Prefuse 73 uithaalt, zijn de hallucinante collages 'No Origin' -een legertraining gaat over in jazzy hiphop, begeleid door een maracas en elektronica-met-mandoline-, 'Mud in Your Mouth' -een trage hiphopbeat met mechanische castagnetten en Spaanse gitaartokkels- en 'Matrimonioids.....(for: Elivin+Susana Estela)', waarin een verknipt poprefrein naast een rustige klokkenspel-beat met xylofoonmelodie weerklinkt. Ook de intermezzo's tussen de nummers zijn een aangename afwisseling, of het nu gaat om een geridiculiseerde criticus, een melige speech, een verkapte vrouwenstem op een klavecimbel, of teruggespoelde Gregoriaanse zang.

Prefuse 73 is een knip-en-plak-geluidskunstenaar zonder grenzen die op een originele en amusante manier met effecten en geluiden speelt. Zijn muziek is complex maar rustgevend, experimenteel en geslaagd. Hoewel hij tegen een sneltempo milliseconden van geluid laat afwisselen, slaagt hij er toch steeds in een sferische melodie en een onderbouwd nummer te voorschijn te toveren. De boodschap van Prefuse 73 is mysterieus en allesbehalve helder; de enige manier om zijn muziek te begrijpen is door ze te horen. En dat valt aan te raden.

Meer over Prefuse 73


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.