Mariss Jansons presenteert zijn tweede opname van Tchaikovsky's vijfde symfonie. Het Beiers radio-orkest dient zijn chef met verbluffende warmte en precisie in deze live-uitvoering. Extase en controle zijn in perfect evenwicht, waardoor deze symfonie niet beter lijkt te kunnen gespeeld worden. Jansons' eerste opname van dit werk ontstond in het kader van zijn bejubelde integrale van Tchaikovsky's orkestwerken voor Chandos. Orkest van dienst was het Oslo Philharmonic Orchestra, waarvan hij meer dan twintig jaar chef was. Nu deelt hij het chef-dirigentschap tussen het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam en het Symhonieorchester des Bayerischen Rundfunks. Met dit laatste orkest laat hij nu zijn liefde voor de Russische romantische meester opnieuw spreken en nam hij Tchaikovsky's vijfde op. Met hetzelfde orkest was hij trouwens ook al te horen in de even bekende vierde en zesde symfonie.
De vader van Mariss Jansons was als dirigent assistent bij de legendarische Mravinsky, die als geen ander het Russisch repertoire kon vertolken met zijn Leningrad Philharmonic. Mariss zelf studeerde bij Hans Swarowsky die andere hedendaagse topdirigenten zoals Claudio Abbado, Ivan Fischer en Zubin Mehta onderwees. In elk geval is Jansons een van de absolute topmuzikanten die een zin voor de grotere structuur van een werk koppelen aan gevoel voor detail en afwerking. Zo ook in deze opname waarin extase en controle in perfecte balans met elkaar zijn.
De vijfde symfonie is een bijzonder vormvast werk, getuige bijvoorbeeld de complexe sonatevorm van de eerste beweging. Ook het cyclisch gegeven dat in alle delen terugkeert, past hierbij. Het langzame deel bevat een hoornsolo van pure schoonheid en deel drie is een lichtvoetiger wals. Ten slotte komt de plechtige finale met grootse gevoelens aanzetten. De transformatie van de gevoelens van somber en melancholisch tot triomfantelijk via eenzelfde thema, maken deze symfonie bijna programmatisch. Het ander orkest-werk dat hier opgenomen is, is gebaseerd op Dante's Inferno. Francesca Da Rimini en haar verboden geliefde worden tot de hel veroordeeld omwille van morele zonde en lust. Zowel de donkere tinten van agonie en hel als de lyrische bezinging van liefde kenmerken dit symfonisch gedicht.
Het Beiers radio-orkest heeft al lang bewezen tot de beste Europese orkesten te behoren. In Tchaikovksky demonstreren ze dit eens te meer met uitzonderlijke vertolkingen. De strijkersbody kan zowel kracht als elegantie uitstralen. De articulatie is perfect in wat grote verfijndheid moet ademen. Alle lof ook voor de solo-klarinetist en –hoornist, naast de kopers in het algemeen die een kernachtig tooncentrum koppelen aan een prachtig uniforme samenklank. De perfecte opname-techniek doet overigens zowel eer aan de wervelende live-ervaring als aan de helderheid van het orkestspel.
Met een dergelijke eenheid tussen orkest en dirigent, een dermate gerijpte visie op de bekende partituur en de voltooidheid van de uitvoerende musici is deze topversie van de vijfde symfonie een absolute aanrader. De eveneens uitstekende versie van Francesca Da Rimini geeft de cd alleen nog maar meer waarde.