Het heeft een lange tijd geduurd vooraleer de nieuwe Pinback het winterlicht mocht zien. Zach Smith had echter de handen vol met de verrijzenis van het lichtelijk magistrale en zwaar onderschatte Three Mile Pilot (met Pall Jenkins van The Black Heart Procession). ‘Information Retrieved’ doorbreekt niet minder dan vijf jaar studiostilte. De plaat bewijst dat het indierocktrio uit San Diego nooit volledig weggeweest is en zowel melodieus als mathematisch nog steeds met erg sterke, kronkelige songstructuren weet te goochelen.
De kantelende gitaarhoeken van Rob Crow, die vorig jaar nog een heerlijk duistere soloplaat uitbracht, de gemoedelijk zingende bas van Smith en de organisch samensmeltende dubbelzang van beide heren blijft de centrale kwaliteitsparameter van Pinback. Als geen ander kan deze tandem, aangedreven door de strak tikkende, roffelende en ketsende Chris Prescott op zijn huis-tuin-keuken drumstelletje, unieke songstructuren uitvinden en die met aangrijpende melodieën verrijken.
Warm rollende gitaarlijnen en de lijmende, als van een keyboard aanvoelende basnoten zorgen voor een vrolijk kader, terwijl de totaalsfeer toch vrij donker en intiem blijft. De allergrootste kracht van dit gezelschap schuilt echter voornamelijk in de hoge, om elkaar krullende, oorstrelende zanglijnen. In opener ‘Proceed to Memory’ leidt dat tot een hemelsmooie “ooh, ooh” climax. In een door piano ondersteunde ‘Drawstring’ waagt het trio zelfs aan een romantische ballade. Dat liefdesgevoel komt ook wat in het door strijkers ondersteund, melancholisch ‘True North’ naar boven. Daarmee klinkt Pinback aaibaarder dan ooit.
Genietingen in een constante kwaliteit en schoonheid, kennen niet één zwak moment. Toch blijven de echte opflakkeringen net onder de oppervlakte steken. De band blijft sterkte vinden in het goed verstoppen van zijn licht psychedelische harmonieën in een nogal mompelende, winterse uitstraling. Dat vlakt de hoogtepunten op dit album spijtig genoeg wat uit. Zonde, want zowel melodieën als songstructuren blijven geniaal en uniek.
Wie zich de moeite neemt het luisterspel aandachtig mee te maken, kan niet anders dan gegrepen worden door deze plaat. Wie goed oplet, merkt dat Pinback de informatisering en technologische overheersing in de maatschappij aanklaagt, maar die klacht komt nooit echt hard over. Het verwijt dat Pinback ondanks een lange stilte zichzelf niet heruitgevonden heeft maar zijn kwaliteit bestendigt, wordt met een dik half uur muzikaal genot moeiteloos van de tafel geveegd.