Enkele edities geleden dook Phill Niblock voor het eerst op in de muziekkrant met 'Four Full Flutes'. Deze herfst brengt XI Records weer werk uit van de man, getiteld 'YPGN' ofwel 'Young Person's Guide to Phill Niblock'. Inderdaad, op deze dubbel-CD krijg je als luisteraar een mooi en interessant overzicht van de muziek van Phill Niblock. Zijn werkwijze is steeds hetzelfde: Phill Niblock stelt een partituur op met acht sporen en elk spoor wordt onderverdeeld in tijdsblokjes die een bepaalde frequentie krijgen toegewezen. Vervolgens krijgt de uitvoerende muzikant de te spelen frequentie te zien op eens oscillograaf en moet hij/zij met behulp van een andere oscillograaf exact dezelfde toon produceren met zijn/haar instrument. Vervolgens knipt Phill Niblock de ademhalingen en foute frequenties uit de opname en verspreidt de verschillende toonblokjes over de acht sporen zoals vastgelegd in de partituur. Je hoort dus acht sporen tegelijk waar op onregelmatige tijdstippen van frequentie wordt veranderd. Het resultaat zijn minutenlange 'drones', één groot akkoord vol beweging.

Zo bestaat 'A Trombone Piece' uit niets anders dan een la gespeeld over drie octaven. Op het eerste gehoor saaie monotonie, maar voor de aandachtige luisteraar ontvouwt zich een heerlijk klankuniversum waar je eindeloos in kan ronddwalen. Temeer omdat elke verandering qua omgeving (andere geluidsboxen, de CD in de auto met de motor aan, de hoofdtelefoon, enz.) tot volledig andere interacties tussen de frequenties - en dus tot een nieuw stuk - leidt. Bij het mentaal dolen door Phill Niblocks geluidsarchitecturen zit het intrigerende hem in de boventonen en microritmes, de zaken die dus niet gespeeld worden. Zo krijg je bij het brommende 'Didjeridoos and Dont's' ook zeer hoge tonen, piepjes haast, te horen en kan je zowel het snelle en opvallende ritme van de dijiridoo waarnemen als een trage, zweverige cadans. Ook op 'Unmentionable Piece for Trombone and Sousaphone' hangt er menig ijl toontje in de lucht naast het gedonder van de sousafoon (een soort tuba).

Het vergt enige aanpassing, maar de beloning is groot voor de doorbijters. Vreemd, maar schitterend. Bij voorkeur wordt Phill Niblock in levende lijve aanhoord. Dan heeft Phill Niblock zelf alle akoestische touwtjes in handen en kan de volumeknop harder open dan bij u thuis. Wees er dus bij in Gent.

Meer over Phill Niblock


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.