'De man die zijn volk leerde zingen', zo hebben we allen op school geleerd. Maar wie heeft ooit zijn muziek effectief gezongen of zelfs maar beluisterd? Twee jaar geleden was er een korstondige herleving naar aanleiding van de honderste verjaardag van de sterfdatum van Benoit. Er worden duidelijk pogingen ondernomen om het Vlaamse culturele erfgoed te bewaren voor de toekomst. Een initiatief dat alle lof verdient.
In dat perspectief is deze opname van de Hoogmis een belangrijke aanwinst. Zoals vele werken van Peter Benoit heeft ook deze compositie een bijzonder uitgebreide bezetting waardoor een uitvoering veel voorbereiding vraagt en ook kostelijk is. Voor deze opname is er een samenwerking tot stand gebracht tussen het BRTN Philharmonisch Koor & Orkest samen met het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium Choir Antwerpen, het Koninklijke Chorale Caecilia, het Gemengd koor Ars Musica Merksem en de Zingende wandelkring Sint Norbertus, allen onder leiding van Alexander Rahbari. De solo-partij in het Benedictus en het Agnus Dei wordt vertolkt door de tenor Donald George.
De uitvoering is meer dan behoorlijk: het is nauwlijks merkbaar dat de meeste zangers amateurs zijn. De klank van het orkest en het koor is mooi en homogeen, de luisteraar wordt meegesleept op de golven van romantische melodieën met passende harmonieën. Een schitterend voorbeeld van de bombastische grootse stijl van Peter Benoit. Verfijning was niet de hoofdbekommernis van Benoit, wel een groots muzikaal spektakel waarin het volk werd opgenomen en zo de muziek (actief) kon beleven. Vandaag lijkt dit misschien wat gedateerd maar hoe men het ook draait of keert Benoit was een componist met een degelijk vakmanschap: de harmonieën zijn expressief en de orkestratie doeltreffend. Ook al is de esthetiek ondertussen gedateerd, deze uitvoering is in elk geval een waardevol tijdsdocument en bovendien is de uitvoering bijzonder verdienstelijk.
Meer over Peter Benoit
Verder bij Kwadratuur
Interessante links