Vergeet alle hypes, het is de nobele onbekende Paul Kalkbrenner die de afgelopen jaren de beste dancemuziek leverde. Op Ellen Alliens Bpitch-label bracht hij de ene dansvloerbom na de andere uit. Kalbrenner bezit naast de kracht om iedereen aan het dansen te krijgen ook de inventiviteit om vernieuwende nummers te maken, iets wat het dancewereldje wel kan gebruiken. Hoogste tijd dus om van de man eens een volwaardige verzamelaar uit te brengen. Maar bij Bpitch zijn ze een beetje vies van platte commercie, dus vroegen ze aan vrienden en vijanden om enkele tracks van Kalkbrenner in een nieuw jasje te stoppen.
Het is op zijn minst gezegd mooi volk dat zich eens goed mag laten gaan met de nummers van Kalkbrenner. Maar de kracht van deze 'Reworks' zit hem in de opbouw van het album. Eerst zijn er de zweverige klanken van de Wighnomy Brothers en Sascha Funke, nadien gaat het stukken steviger met remixwerk van Joris Voorn en Alexander Kowalski.
De Wighnomy Brothers mogen de spits afbijten met hun remix van 'Steinbesser'. De Bros. kiezen voor een bijna beatloze remix waardoor de fijne melodieën beter worden benadrukt. Beats zijn er wel bij Sascha Funke's versie van 'Miles Away'. Funke drukt zijn typische sound op het origineel van Kalkbrenner, dat wil zeggen: kurkdroog en hypnotiserend. De hypnose gaat nog even verder met de stuiterende beats van Agoria in zijn remix van 'Page 1,2,3'. Agoria is bekend als meester in de pompende beats, maar hier laat hij zien dat hij soms ook naar het melodische Four Tet luistert.
Het meestersduo Ellen Allien & Apparat maken van hun remix een pareltje: 'Queer Fellow' begint met een onritmisch getik waarover nog enkele donkere, abstracte geluiden worden gegoten om uiteindelijk uit te komen bij een 4/4-maat en progressieve klanken. Il faut le faire. De track is de perfecte overgang tussen het experimentele werk van het begin van dit album naar de stevige beats die het einde van het album vullen. Die beats worden geleverd door techneuten Joris Voorn en Alexander Kowalski. Voorn beheerst zich nog enigszins om de psychedelica van het originele 'Press On' te bewaren, waardoor de track alleen maar aan rijkdom wint. Kowalski stelt wat teleur. Hij heeft er niets anders op gevonden dan onder het beatloze (en daardoor fantastische) 'Gebrün Gebrün' een beukende technobeat te steken. Het remixwerk is dus minimaal en vervalt nogal snel in een Geboenk Geboenk.
Nadien is er weer tijd voor kwaliteit met Modeselektor die hun eclectische sound perfect integreren in hun remix van 'GIA 2000'. Een lekker rollende beat stuwt de track vooruit. Het lijkt even alsof de bigbeat terug is. Michael Mayer mag als laatste aan een track van Kalkbrenner raken, namelijk 'Feature Me'. Mayer plaatst de droge, maar stevige beat echter zo hard op het voorplan dat de melodie bijzaak wordt. En dat is jammer, want daardoor verveelt het einde van deze fantastische plaat.
'Reworks' is zeker een volwaardig eerbetoon aan de meeste inventieve danceproducer van het moment. De tracks van Kalbrenner doorstaan het remixgeweld met verve. Toch slagen de meeste artiesten er in om hun eigen sound aan het origineel toe te voegen.
Meer over Paul Kalkbrenner - V/A
Verder bij Kwadratuur
Interessante links