Het Orchestra Baobab bestaat inmiddels meer dan een kwarteeuw. Dit hippe muzikale feestproject, afkomstig uit Afrika en genoemd naar zowel een club in Dakar als een grote boomsoort, is een soort van 'community', een wisselend gezelschap. Na een lange periode van lokale party's kwam in het begin van de 21ste eeuw plots wereldwijd belangstelling dankzij de ontdekking van Nick Gold, de man die de comebackplaat van Buena Vista Social Club ook uitbracht. Geen wonder dus dat Orchestra Baobab ondertussen niet meer louter Afrikaans, maar ook erg Latijns Amerikaans klinkt, wat de liefhebbers van traditionele Senegalese muziek enigszins tegen de borst stoot. Voor deze nieuwe cd heeft dit gezelschap wederom ruim de tijd genomen naar buiten te treden. Een drukke agenda en het voortdurend afschuimen van alle hoeken van de wereld heeft de creatieve processen wat vertraagt. Met 'Made in Dakar' keert het Orchestra terug naar zijn bron: broeierige, typisch Afrikaanse feesten in het hart van Dakar.
Het opzet mag zich dan terug op Afrika concentreren, toch klinkt ook deze derde cd weer erg werelds. Naar de titel van de vorige plaat, klinken deze gepensioneerde snaken wederom als 'Specialist in All Styles': salsa, souljazz, rumba, bossanova.... Met twee gitaren, een bas, twee saxofoons en een hele mikmak aan percussie-instrumenten versmelt Orchestra Baobab een hutsepot van genres in één eigenzinnige cocktail die knipoogt naar de jaren '60 en bruist van de feestvreugde. Vooraleer een heerlijk lome mengeling van sambapercussie opent, trekt Barthélemy Attisso met zijn vingervlug gitaarspel de aandacht even naar zich toe. Dat gebeurt erg vaak op dit plaatje. Orchestra Baobab zorgt voor een permanente broeierigheid waarin Zuid-Amerikaanse ritmen en een typisch Afrikaans, vocaal vraag- en antwoordspel centraal staan, maar biedt toch de mogelijkheid om enkele keren instrumentaal stevig uit te pakken. Zo zorgen de saxofonen in het charismatische 'Nijaai' voor een mooi thematisch kader, maar zijn het wederom de bluesy gitaarsolo's van Barthélémy die met veel wah wah-effecten het nummer zo speels maken. Dat zorgt ervoor dat 'Made in Dakar' de luisteraar heel de tijd in zijn greep houdt, maar nooit mee dreigt te sleuren in drukdoenerij of losbandigheid. De feesten zijn hier beschaafd, de sfeer afgemeten, maar toch vrolijk en exotisch. Zo doolt 'Beni Baraale' rond in een cocktail van bongo's, maraca's, bas en gitaar die eerder psychedelisch benevelt dan tot wilde party's aanzet. Op die manier geeft Orchestra Baobab zijn aanhoorders ook ruimschoots de tijd de instrumentale finesse en verschillende culturele impressies uit zijn muziek te ontrafelen: beiden zijn grandioos vertolkt. 'Cabral' is een mooi opbouwende, erg strakke en sensuele rumba die eerder bij maatpakken en sombrero's hoort dan bij een bende Afrikanen. 'Aline' is dan weer een door een heerlijk diepe bas voortgedreven samba die erg fris overkomt dankzij zijn Franse samenzang, hoewel ook hier een lang instrumentaal middenstuk met sfeervol gitaarwerk de show steelt.
Het is gemakkelijk om een olijke band als Orchestra Baobab met de vinger te wijzen, is het niet omwille van stijlvermenging dan wel omwille van het feit dat 'Made in Dakar' vijf jaar op zich heeft laten wachten zonder dat de groep een nieuw gezicht toont. De formule van deze Afrikanen blijft echter scoren, zoveel is zeker. Dit plaatje is de muzikale finesse zelve en uitermate geschikt om de koude winter door te komen.
Meer over Orchestra Baobab
Verder bij Kwadratuur
Interessante links