De Buena Vista Social Club zendt zijn dochters uit. De 74-jarige Omara Portuondo brengt met 'Flor de Amor' haar tweede soloalbum uit. Haar rijke en mature stem draagt de nummers, interpretaties van Afro-Cubaanse klassiekers, als nooit tevoren. De instrumentale begeleiding, waarin de (elektrische) gitaar een meer prominente rol is gaan spelen, is rijker geworden. In de begeleidingsband zitten enkele Buena Vistasterren zoals Orlanda 'Cachaïto' Lopez op contrabas en Manuel Galbán op elektrische gitaar gecombineerd met jong, vernieuwend talent als tresvirtuoos Papi Oviedo en pianist Roberto Fonseca.
'Tabú' opent met een ingetogen akkoordenreeks van de akoestische gitaar. Een huiveringwekkende klarinetsolo van Javier Zelba verspreidt nevels van tederheid en Omara Portuondo zingt met zoveel sensuele nuance en bezieling dat ze de luisteraar beklemmend bij de keel grijpt. Winderige, hese achtergrondstemmen nemen de gehoorgang mee op een kabbelende avondbries om hem zacht te rusten te leggen naar het einde van het nummer. 'Mueve la Cintura Mulato' schakelt een versnelling hoger naar heupwiegende son. Dansen schijnt bij nummers als dit verplicht te zijn volgens de grondwet! Swami Jr. neemt de rol van solist voor zijn rekening. Met zijn Braziliaanse zevensnarige gitaar geeft hij een eerder introspectieve solo die opgaat in het geheel van instrumenten. De eindmix laat muzikale hoogstandjes toe, maar voorkomt zo gewelddadige uitspattingen die het karakter van de plaat zouden kunnen schaden. Cachaïto Lopez speelt diepe, warme baslijnen, gesteund door onvermoeibare en eeuwig bewegende conga's. Sappige extra's zijn de flamboyante klankkleur en de fijngevoelige accenten die samen ervoor zorgen dat de individuele artiesten in het geheel kunnen verdrinken zonder erdoor weggegomd te worden: ingetogen gitaarriedeltjes die inpikken op een zangmelodie zijn schering en inslag. 'Mueve la Cintura Mulato' bevat echter ook een hevig aangeblazen fluitsolo van Polo Tamayo. De kranige Portuondo krijgt doorheen het nummer subtiele antwoorden van de elektrische gitaar waarbij nu eens de ene dan weer de andere wordt aangevuld door een hemelse, zwoele achtergrondzangpartij. Titeltrack 'Flor de Amor' herbergt een doortastend zingende Portuondo. Huilende violen zorgen samen met de zweverige ondersteunende vocalen voor een weemoedige sfeer ondanks de krachtige en rigoureus zuivere zang van 'de Bloem van de Liefde'.
Omara Portuendo is de Edith Piaf van de Afro-Cubaanse muziek. Klassieke son -, bolero – en guajironummers worden op 'Flor de Amor' in een lyrisch jasje gestoken van beklijvende chanson en romantische vocale jazz (naar haar grote voorbeeld Ella Fitzgerald). De bijzondere en kleurrijke arrangementen zijn van een hoog niveau en getuigen van een oor voor detail en goede smaak. 'Flor de Amor' is passie met een snik!
Meer over Omara Portuondo
Verder bij Kwadratuur
Interessante links