Virtuositeit is net zo goed een vloek als een zegen. In de juiste verhouding kan het muziek naar een hoger niveau tillen, terwijl een oeuvre dat het louter moet hebben van technische hoogstandjes vaak een spectaculair verpakte lege doos blijkt. Jason Lindner's NOW vs NOW hoort thuis in de eerste categorie en levert met 'Earth Analog' een plaat af waarop eenvoud en complexiteit zijn samengeperst tot een prikkelende en futuristisch aandoende jazztrip.
De kiemen van NOW vs NOW werden gelegd in 2006, toen toetsenist Jason Lindner en bassist Panagiotis Andreou met Mark Guiliana eindelijk een drummer vonden waar het mee klikte. In haar eerste levensfase werd de groep aangedikt tot een kwintet met trompettist Avishai Cohen en mc Baba Israel, die samen met enkele gasten te horen zijn op het debuut van de groep uit 2009. Er werd echter al snel besloten NOW vs NOW af te slanken tot een trio, waardoor de focus meer kwam te liggen op de structuur en de arrangementen dan op instrumentale virtuositeit. Op deze tweede plaat komt dat aspect tot volle bloei en manifesteert de groep zich met haar stomende electro-grooves als een excentriek buitenbeentje van de hedendaagse jazz.
De werkwijze van dit trio staat in contrast met de manier waarop het gros van de jazzensembles vandaag haar muziek concipieert. Lindner schetst zijn composities in eerste instantie in het computerprogramma Logic, wat een verklaring zou kunnen zijn voor het strak gelaagde en patroongerichte karakter van de stukken. Pas daarna worden ze door de band ingestudeerd, evenwel zonder de muziek effectief neer te schrijven. Op ‘Earth Analog’ lijkt het daarom vaak alsof droge elektronische muziek tot leven wordt gewekt en een ziel krijgt ingeblazen. In 'Ancient Alien' is dat een gradueel proces. Tijdens de eerste minuten worden patronen van keys, bas en drums geschraagd tot een repetitieve groove, die na een flinke dynamische opbouw losbarst en plots gaat aanvoelen als een warme muzikale gloed. Met 'Intelligentlemen' knipoogt het trio naar de zweverige drum 'n' bass die midden jaren negentig furore maakte. Het is een van de stukken waarin Guiliana's griezelig accurate drumwerk op de voorgrond staat, wat hier vooral te danken is aan de vele tempowissels die hem worden opgelegd.
Bij NOW vs NOW draait het om de wisselwerking tussen spanning en ontspanning. Door de repetitiviteit van bas- of keyboardpartijen (er worden vaak ostinaten gebruikt) wordt die verwachting bijna automatisch gecreëerd. Er wordt echter zelden gekozen voor een rechtlijnige of voorspelbare ontwikkeling wat dat betreft en het bijna negen minuten durende 'Future Favela' is daarvan een mooi voorbeeld: met slechts twee basisakkoorden en een al even simpele baslijn in een onregelmatige maatsoort, wordt na enkele minuten de knuppel in het hoenderhok gegooid (in effect vergelijkbaar met het aanstekelijke 'Big Pump' vanop hun vorige plaat) maar vervolgens wordt de muziek vooral een kwestie van inhouden en niet meer van loslaten. Er wordt gevarieerd op alle mogelijke manieren - wat de dynamiek mooi golvend houdt - maar teruggrijpen naar het voor de hand liggende muzikale vuurwerk doen de drie niet meer, en dat siert hen.
De solo's op 'Earth Analog' verdwijnen bijna in het niets tegenover het soms monsterlijke samenspel van het trio. De vele funkriedels en -grooves (veelal in onontcijferbare ritmes en maatsoorten) zoals die in 'Fearless One', 'Activity' en 'Traveler' weerklinken, zijn een speeltuin voor deze drie uitzonderlijke muzikanten. Lindner en Andreou vlechten hun instrumenten telkens op meesterlijke wijze in elkaar terwijl Guiliana (zowat de verpersoonlijking van Richard D. James' drumcomputer) elke millimeter afbakent en de meest geschifte drumpatronen in elkaar haakt, zonder dat het hem veel moeite lijkt te kosten.
Ondanks het hoge niveau waarop wordt gemusiceerd en de ritmische en metrische complexiteit van de composities, staat 'Earth Analog' bol van de muziekjes die men als een banale oorwurm dag en nacht in het hoofd kan blijven afspelen. Het is een uiterst zeldzame combinatie en een product van een al even zeldzaam trio.