Deze Belgisch-Joodse schoonheid heeft al enkele muzikale watertjes doorzwommen. Heen- en weer pendelend tussen Engeland en Brussel zong ze met haar salsa- begeleidingsband Mandanga begin jaren '90 in Arabische en Turkse clubs. Dat resulteerde enige tijd later in het succesvolle, hippe etnische dancecombo Transglobal Underground en in een samenwerkingsproject met basgoeroe Jah Wobble. Omstreeks 1995 keerde deze dame zich terug naar haar roots met spitsvondige solowerken. Een combinatie van traditionele instrumenten en dansen, modern Westerse elektronica en de typisch zweverige, Arabische zang van Natacha Atlas maakte haar tot zowat de (hier) meest befaamde zangeres uit het Midden-Oosten. Na tien jaar solowerk en vijf platen is het, naast een veelkleurige dvd, dus hoog tijd voor een 'Best of' cd.
Het valt duidelijk te merken dat Natacha zelf de vinger aan de pols heeft gehouden bij deze compilatie. Zo zijn er onder deze zestien tracks inderdaad bekende singles als 'Amulet' of staan er covers op als 'I Put a Spell on You' (Screaming Jay Hawkins / Depeche Mode), maar valt het vooral op hoe veel traditionele liedjes met vernieuwde zang, een betere productie of een frisser elektronisch jasje zijn aangekleed. Door oude nummers op te smukken betekent deze verzamelaar dus voor zowel fans als nieuwkomers goed nieuws. Wat vooral ook opvalt, is de muzikale veelzijdigheid op deze plaat. Zo wringt Natacha Atlas zich een beetje in bochten in het van Jacques Brel geleende 'Mon Amie La Rose', zweeft ze vrolijk over het zigeunerachtige 'Fakrenha' en moderniseert ze zich in het door raggaritmen gedreven 'Ezzay'. Rode draad is en blijft echter die hoge, zoete en overal doorheen golvende Oosterse zang die een heerlijk zwoel karakter aan deze muziek geeft. Verder heeft deze dame als geen ander de kunst onder de knie om ondersteunende elektronica subtiel in haar traditionele muziek te vermengen. Warme, sfeervolle synthesizers, zoetgevooisde maar hippe ritmes en een spiegelgladde productie brengen deze muziek naar een hogere niveau. Zo staan er wel drie versies van 'Leysh Nat' Arak' op deze cd, die in zulke mate van elkaar verschillen (een vernieuwde versie, een remix en een dubversie) dat deze herhaling geheel niet opvalt. Die combinatie van nieuw en oud, traditioneel en modern is als het ware hét visitekaartje van deze dame. Raps en een triphopbeat sieren 'Mistaneek' anno 2005. Dat deze formule niet altijd goud oplevert, bewijst de nogal geforceerde versie van John Barry's 'You Only Live Twice' (James Bond). Een té vlakke, commerciële inkleding doet zwaar afbreuk aan de vocale schoonheid die het nummer draagt en de poging om wat soul te brengen in deze Goldfrapp-achtige muziek is duidelijk vergeefs. 'It's a Man's (Man's Man's) World' van James Brown doet het veel beter. Met een zweem van melancholie en een sober glijdende begeleiding op contrabas en met wippende strijkers wordt het origineel alle eer aangedaan (en de boodschap ervan vakkundig onderuitgehaald). Een hemelsmooie, ritmeloze en met ambientklanken verheven acapella 'Le Printemps' en een extra bonustrack live opgenomen in Frankrijk ('Moustahil') sluiten deze geweldige verzamelplaat af.
Als kennismaking met de etnische klanken van Natacha Atlas is deze verzamelaar een prima plaat. Luisteraars die al langer vertrouwd zijn met deze cocktail van Midden-Oosterse en Westerse muziek vinden allicht ook hun dada in deze cd, gezien het vernieuwde karakter ervan. 'The Best of Natacha Atlas' brengt dus zeker voor elk wat wils. "Salam Aleycum y'all"
Meer over Natacha Atlas
Verder bij Kwadratuur
Interessante links