Nahar is een Franse band die bestaat uit slechts twee leden. Nochtans, hier wordt alweer bewezen dat meer eigenlijk niet nodig is om zompige en deprimerende black metal te brengen. Dat niet alleen, maar hoop en al zes songs waarvan enkele de tien minutengrens naadloos overschrijden en vier jaar werktijd laten alvast merken dat de heren niet over een nacht ijs gingen. Dat levert een intrigerend, edoch bizar werkstuk op dat zich niet makkelijk laat vangen.
Als er een ding is dat Nahar niet bepaald aantrekkelijk maakt voor de grote gemene deler van de muziekfans, dan is het de wat aparte productie en klank van dit album. Om te beginnen is veel van de totaalsound vrij wollig, waardoor de gitaren nogal vaak naar de achtergrond worden verdrongen en de drumpartijen behoorlijk wat galm meekrijgen. Ook de raspende zang is vrij ver verstopt achter een laag ruis. Dat alles zou de schijn wekken als zou 'The Strange Inconvenience' louter een brij van geluid vormen, maar dat is gelukkig niet aan de orde. Die wat vreemde klank helpt echter wel om een onaards beeld te vormen en geeft Nahar een ijle en spookachtige atmosfeer, iets dat Franse extreme bands best goed snappen.
Hoewel de muziek onmiskenbaar gestoeld is op de principes van black metal, is er meer aan de hand. Zo duiken meer dan eens vervormde passages op die doen denken aan noise en industrial en waar de ruis en spookachtige atmosfeer een extra begeesterend sfeerelement naar voor doet schuiven. Edoch, dat is niet altijd voldoende om de aandacht de hele tijd vast te houden en hoewel Nahar er al bij al goed in slaagt om de lange songs niet te veel te laten verzanden in nutteloze repetitie, toch duiken er geregeld doodse momenten op.
Met 'The Strange Inconvenience' is er opnieuw een boeiend Frans extreem metalen product opgedoken dat meer avontuurlijk ingestelde muziekliefhebbers kan boeien. Het is mogelijkerwijs nog niet bijzonder sterk, maar Nahar heeft een hele rist positieve punten die dit album op zijn minst apart maken.