Wiskundig valt er wel iets aan te merken op 'Where Circles Begin', het debuutalbum van Monta. Dat wordt Tobias Kuhn, de songschrijver van Miles, echter snel vergeven als zijn popsongs beginnen te spelen. Ook daarin ontbreekt de wiskundige precisie, wat de nummers onderhoudend en verrassend maakt. Dat de weemoed ervan afdruipt, is op zowat het hele album moeilijk te vermijden. Met een combinatie van een hartverwarmende stem, kabbelende gitaren en een alomtegenwoordige theremin is dat ook niet zo verwonderlijk.
Deze elementen zitten vakkundig verweven in uitgewerkte arrangementen, die de liedjes boeiend houden zonder ooit maar aan overdaad te doen denken. Wie had bijvoorbeeld kunnen denken dat opener 'Farewell Dear Ghost' van een zacht nummer zo geleidelijk zou uitgroeien tot een van blazers voorziene popsong? Sterk is het in ieder geval. Dat geldt ook voor de cover van 'In Your Room' van Depeche Mode. Kuhn laat zien hoe in het oorspronkelijke lawaai een fijn nummer huist. Zelf maakt hij wat meer lawaai in 'Long Live The Quiet' en in het naar rock neigende 'Reasons', weliswaar zonder potten te breken. Ook het prachtige 'The Awakening' is een potige song met een verslavende melodie. Toch laat de tekst er geen twijfel over bestaan dat het in de ziel van Kuhn niet altijd een pretje is. "All I wish is no regrets / no one ever can replace / the love you gave" en "We can go and leave this place for another better space" uit 'Blizzard' laten zien hoe Kuhn zich niet op zijn gemak voelt in de huidige maatschappij. Toch preekt hij geen revolutie, maar blijft bescheiden en eenvoudig.
Dat zijn de liedjes schijnbaar ook, maar zonder moeite bloeien ze open en tonen ze het vakmanschap van Kuhn. Ze zijn alleen geschreven, bijna alleen ingespeeld en ze zijn best alleen te beluisteren, bij voorkeur op één of andere winterdag.

Meer over Monta


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.