Tijdens hun tour door Ethiopië werd de plaatselijke zanger Mohammed «Jimmy» Mohammed ontdekt door The Ex. Mohammed is niet meteen de mooiste Ethiopiër. Tijdens zijn eerste levensjaar kreeg de man net na zijn christelijke doping een accute oogziekte die zijn ogen deden zwellen en uiteindelijk wegrotten; een mens zou voor minder moslim worden. Mohammed leed veel onder de nijpende droogte van de vroege jaren zeventig en de communistische militaire junta. Muziek was zijn enige hoop en redding. De meest populaire zanger in die periode was tlahoun Gessesse, die over de schrijnende armoede en ontbering zong om de mensen een hart onder de riem te steken. Mohammed hing rond in de bars en theehuizen waar Gessesse optrad en was geraakt door diens charismatische muziek. Nu, een dikke dertig jaar later, heeft Mohammed de muziek van Gessesse opgenomen als hoeksteen van zijn repertoire. Han Bennink, drummer van The Ex, speelt op vijf van de acht nummers mee.
De bluesy muziek op "Takkabel!" is van een doorbloedde intensiteit die enkel de over de dorre vlaktes zinderende zon evenaart. Mohammed heeft een gepassioneerde, krakende karakterstem die swingt als een wulpse gnoe. De begeleiding is sober qua bezetting: de dominante kletterende krar (vijfsnarige harp), kale drums en een sporadische jankende sax Zijn liederen bezingen de liefde, maar ook moeilijkere onderwerpen als politiek of het wrede sociale leven in het arme Ethiopië gaat hij niet uit de weg. Voor de geïnteresseerden bevat het cd-boekje ook Engelse vertalingen van de teksten.
De krachtige symbiose tussen stem en uiterst ritmische begeleiding is meteen duidelijk in opener 'Aykedashem Lebe'. Een repetitieve bas en een ratelde krar die erg elektrisch klinkt vormen het kader voor Mohammeds sociaalsuggestieve tekst die met emotionele intonatie wordt gebracht. Huilende uithalen naar boven of nasale bromtonen zijn de man niet vreemd.
Han Bennink drumt ongewoon ritmisch en vertelt met zijn instrument een extra verhaal. In zijn continue roffelen zit een intrigerende en steeds variërende polyritmiek die blijft verrassen en een ban over de luisteraar uitspreekt.
'Sethed Sekethelat' heeft een typisch Afrikaanse structuur van vraag en antwoord: Mohammed zingt hees en scherp en een koor van zachte stemmen beantwoordt hem. Na een solopassage van Mohammed valt de 73-jarige saxofoonreus Getatchew Mekuria in, die blaast als een bom. Zijn doorwrochten tenormelodieën doorkruisen de Arabische toonladders vanuit een jazzy hoek: niet theoretisch, maar vanuit de buik. Hij vlecht zijn lijnen door de kreunende zang en laat zijn tenor even hard bloeden als Mohammeds hart. Bennink drukt ook hier weer een stempel op het nummer met scherpe ritmes die elkaar in een hoog tempo afwisselen en de kleur van het nummer bepalen: donkere roffels of wulpse tegenritmes, veel of weinig cimbaal, de man weet de nummers perfect te sturen.
'Takkabel!' is een enorm krachtige plaat, die het een dikke zeventig minuten uithoudt. Met tien minuten minder had de plaat aan zegkracht gewonnen, maar dat doet niets aan de emotionele krachttoer die Mohammed "Jimmy" Mohammed en zijn vrienden uitstallen.
Meer over Mohammed «Jimmy» Mohammed
Verder bij Kwadratuur
Interessante links