Het Zuid-Afrikaanse dancetrio Mix ‘n Blend heeft zich op relatief korte tijd een ijzersterke reputatie bijeen gemusiceerd, zowel op het podium als in de studio. Nadat ze passeerden langs zowat alle belangrijke internationale clubs en festivals, konden ze eind vorig jaar hun eerste album ‘Look Moms No Hands’ opnemen voor het gerespecteerde African Dope Records.

Net als het label dat hen onderdak verschaft is Mix ’n Blend niet voor één gat te vangen. Op hun debuut mengen ze breaks, hiphop, reggae, drum & bass en dubstep met een flinke snuif funk en soul. Vaste waarden in hun producties zijn potige synthetische baslijnen, strakke arrangementen, ritmewisselingen en uitgekiende gastoptredens. Slechts enkele tracks moeten het doen zonder gasten of vocalen: ‘Bass Niddies’ (de veelbelovende dubstepintro), ‘Morphed Code’ (een up-tempo elektro-geïnspireerde hiphoptrack), ‘Sik Wid It’ (Dj Shadow-achtige scratchhiphop in een modern jasje) en ‘Full Ahead’ (weinig originele, doch vrolijke, door blazers voortgestuwde drum & bass aan het einde van de rit). Op ‘Spring Step’ rapt P.H. Fat behendig weg over een hoekig stuiterende breakbeat, waarna collega-producer Fletcher en zangeres Sindi het tempo mogen aanjagen op het onweerstaanbaar tot knieën plooien oproepende ‘Shall We Swing’. Zomerse, sexy vocalen, swingende jazzdrums en een zwaar overstuurde baslijn … deze track heeft het allemaal. Farrel Adams neemt vervolgens plaats achter de microfoon op ‘Lazy Friday Sounds’ (ragga ontmoet elektrohouse) en ‘Out Of Line’ (hitsige funk en broken beat overgoten met een vunzige synthesizersaus). Gastzanger Pedro Pinto krijgt een knap staaltje elektronische dubreggae voorgeschoteld en zingt vol overtuiging, maar laat jammer genoeg na een boodschap in zijn tekst te steken. Ook muzikante Rayelle Goodman krijgt met ‘First Light’ een track op maat. Epische ambientsynths over een in subbas gedrenkte dubstepbeat vormen de achtergrond voor haar capriolen op de elektrische viool. ‘Drug in a Mug’ (met Sian en Saucetone) is klassieke Mix ’n Blend: een knisperverse stuiterbeat, laagjes funky synth en een stuwende baslijn. ‘Out of Town’ (feat. Crosby) start als dubreggae, maar ontdubbelt al snel in een pompende breakbeathit. Wanneer SFR (knoppen) en EJ Von Lyrik (vocalen) het producertrio vervoegen voor de dansvloerknallers ‘Tatrum’ en ‘Champion Sound’, bereikt de plaat stilaan zijn eind- en hoogtepunt. Mix ’n Blend haalt werkelijk alles uit de kast. Met pulserende lfo-baslijnen, agressieve synthstoten en beats als vuistslagen doen ze hun titel van ‘dansvloerkoningen’ alle eer aan.

Met ‘Look Mom No Hands’ - het verwaarloosbare drum & bass-uitstapje als afsluiter niet meegerekend - heeft Mix ’n Blend een dijk van een dansplaat neergezet die appelleert aan de zin om te feesten van zowel puristen als liefhebbers van het populaire genre. De producties klinken af, maar niet gelikt. Het geluid en de arrangementen zijn hitgevoelig, maar boeten nauwelijks in aan street credibility. Als Mix ’n Blend dit album deze zomer kan verzilveren op de (Europese) zomerfestivals, zal het niet lang meer duren of heel wat megasterren staan aan hun deur voor een remixopdracht.

Meer over Mix ’n Blend


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.