De Franse Brusselaar en singer-songwriter Christophe Miossec is met 'L'Etreinte' aan zijn zesde album toe. Voor dit album heeft hij een legertje aan gasten verzameld, wat gelukkig niet geleid heeft tot een allegaartje aan nummers. De nummers klinken integendeel als van één hand en getuigen van vakmanschap en speelplezier.
Er is geen beter voorbeeld dan de opener 'La Facture d'Electricité' om dat aan te tonen. Met een catchy deuntje en een vlotte tekst is de single zo klaar om de radio te veroveren. Het hoeft niet te verbazen dat Stef Kamil Carlens daar voor iets tussenzit. Op het uitbundige 'La grande marée' laat de frontman van Zita Swoon eveneens van zich horen vanachter de piano. Er is echter ook een meer ingetogen kant van Miossec te horen op 'L'Etreinte'. In 'Maman' begint Miossec "Je n'ai pas su devenir l'homme qui devait tant te plaire...", gedipt in een sausje van licht melancholische violen. 'La Mélancolie' heeft zelfs een zwart kantje: "La mélancolie qui vient, qui cogne à la porte si souvent" toont aan dat de man niet altijd even opgewekt door het leven gaat. Ook 'La Loup dans la Bergerie" klinkt bedrukter, niet in het minst door de lange intro, de zang van Sky (zangeres van Valentins) en de theremin. De andere nummers springen er minder uit, maar blijven stuk voor stuk aangename en netjes uitgewerkte songs. Enkel 'L'Imbécile' is flauwtjes, maar daar belooft Miossec "Je ne ferai plus l'imbécile".
Alles in acht genomen is de evaluatie van 'L'Etreinte' alleen maar positief. Hoewel Miossec allerminst experimenteert, brengt hij de wereld toch twaalf meer dan degelijke popdeuntjes bij.
Meer over Miossec
Verder bij Kwadratuur
Interessante links