Ondertussen is de minimal stroming binnen het elektronische genre uitgegroeid tot meer dan een nouvelle vague. Het genre lijkt aan volwassenheid te winnen en Mikkel Metal bewijst dit met zijn eerste full album 'Victimizer'. Veel minimal artiesten blijven nog vaak steken in een sound die duidelijk laat horen dat de maker met geluid experimenteert. Mikkel Metal gaat verder dan het pure experiment en geeft zijn tracks gevoel mee.
Op de openingstrack, 'Memories', zingt Mikkel Metal zelf over een geluidstapijt van clicks 'n cuts. Metal's eigen stem geeft de juist geplaatste klanken een sensualiteit die niet meteen verwacht wordt van dit soort van muziek. Metal gebruikt zijn eigen stem nog wel vaker op dit album, vaak met behulp van de vocoder. In het begin van 'Hemper' zet hij de vocoder zo sterk dat stem en storing nauwelijks nog te onderscheiden zijn. Nadien trekken clicks 'n cuts de track wel op gang en creƫert hij een vrij abstracte sound. Ook op de titeltrack spreekt/zingt Mikkel zelf. Lome beats en een opzwepende clap geven de track een sensuele sound die nog wordt verhoogd wanneer Mikkel's gefluister later invalt. Mikkel laat zijn stem ook horen op ongetwijfeld de meest poppy track van het album, 'Kaluga'. Geruis en minimaal getik zetten de maat voor een organ en een doffe bas. Door het geluid van de organ en Mikkel's verhoogd stemmetje gaat deze track heel opgewekt klinken. Na een tijdje valt het stemmetje even weg en kunnen de andere klankelementen zich verder ontwikkelen, waardoor de blijheid kan evolueren naar een zalig dromen. Ook in 'Lurlun' is de sfeer vrij vrolijk. Wat ooit gitaarklanken zullen geweest zijn, zorgen voor wat luchtigheid op dit over het algemeen donker album.
Op 'Victimizer' staan ook stevige tracks die klaar lijken voor de dansvloer. Toch hanteert Mikkel Metal niet de trukendoos van veel producers om dansvloervoer te maken. Mikkel bouwt zijn tracks met elementen op zodat het steeds heel sfeerrijk en gevoelig blijft klinken. Tracks als 'Rain', 'Align' en 'Dorant' klinken zowel breekbaar en stevig tegelijk: stevig door de strakke ritmes en de pulserende beats, breekbaar door het warme klankendeken dat Mikkel over de beats spreidt. 'Rain' opent met druppelende minimal beats, maar groeit al vrij snel in sound. Mikkel voegt er nog wat electroklanken aan toe en is er duidelijk niet vies van om zijn track meer richting stevige techno te sturen. Wanneer er wat later in de track een vuile klank bijkomt die nog het meest doet denken aan het pompende 'La Rock 01' van Vitalic, ontpopt 'Rain' zich tot een dansbom van formaat. De sound blijft de hele tijd wel even donker als de wolken waaruit de regen vanuit de tracktitel zou kunnen vallen. 'Dorant' is waarschijnlijk de hardste track op het album, of zo begint hij toch. Al snel komt er meer funk in en worden er enkele zweverige progressive klanken bijgevoegd. Die zweverige klanken maken ook van 'Align' een mogelijk dansnummer. 'Align' heeft niet de stevige beats van 'Dorant', maar de progressive klanken werken enorm bezwerend.
Voor mensen die maar vluchtig naar 'Victimizer' luisteren, zal hoogstwaarschijnlijk elk nummer hetzelfde klinken en zal er in geen enkel van de nummers iets gebeuren. Wie aandachtig luistert zal de vele subtiele veranderingen merken en ondervinden dat elke track een verhaal vertelt of toch op zijn minst een sfeer schept waarin de luisteraar zijn eigen verhaal kan ontwikkelen.
Meer over Mikkel Metal
Verder bij Kwadratuur
Interessante links