In de jaren negentig vormde Miho Hatori de helft van het semi-legendarische duo Cibo Matto. Die groep mixte experimentele hiphop met een rijk arsenaal aan invloeden en teksten over eten. Na de split van Cibo Matto werkte Miho Hatori samen met Beck, de Beastie Boys en John Zorn en zong ze enkele nummers in op het debuut van Gorillaz. Met 'Ecdysis' brengt de Japanse haar eerste solo-album uit op het Rykolabel.

'Ecdysis' is een uit het Grieks afkomstige term voor het afstoten van een uitwendig skelet, iets waar vooral insecten in uitblinken. Dat de teksten op deze plaat vaak over de kleinste kruipers en hun omgeving gaan, hoeft dus niet te verbazen. Hatori wil met haar overduidelijk getechnologiseerde muziek de sfeer van de natuur overbrengen. Om dat te doen gebruikt ze invloeden uit de hele wereld, die ze in rijke en volle arrangementen giet, waarbij ze kiest voor een overwicht aan triphopperige elektronica. Haar warme en toch meisjesachtige stem werkt het allemaal af.

Eén van de nummers die direct in het oor springen is 'Barracuda': over een sambaritme klinken akkoorden op een opgevoerd orgeltje, terwijl Hatori zanglijnen over elkaar legt om een jazzy jaren '30 gevoel te creëren. Met een koptelefoon komt de gedetailleerdheid van Hatori's muziek het duidelijkst naar voren: op de achtergrond blazen een accordeon en een mondharmonica die wat aan het vroegere werk van Beck doet denken. Hatori graaft ook in haar Japanse roots, om naar buiten te komen met teksten in het Japans (als op het wat Balinees aandoende 'A Song for Kids') en oosterse klankelementen als de koto op 'In Your Arms'. Op een nummer als 'Amazona' kiest ze dan weer resoluut voor bossa nova, met een akoestische gitaar en strijkers, maar ook een heel arsenaal aan exotische percussie-instrumenten. Die percussie is zowat het meest opmerkelijke op 'Ecdysis': percussionist Mauro Refosco roffelt er op los in complex gelaagde arrangementen, die toch natuurlijk aandoen. Daar ligt de kracht van Hatori's muziek: Hoewel elk nummer bomvol zit, is het zo gebalanceerd dat elk element juist geplaatst en onmisbaar is.

'Ecdysis' is een plaat die tegelijkertijd rijp en speels klinkt, als een mix tussen de strakke triphop van Björks 'Homogenic' en de eclectische bombast van Becks 'Midnight Vultures'. Toch is Hatori meer dan de som van haar invloeden: de Japanse heeft een heel eigen klank die bij elke beluistering meer tot haar recht komt.

Meer over Miho Hatori


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.