Op ‘11’ slaan twee sterkhouders van de Limburgse jazzscene, Michel Bisceglia en Carlo Nardozza, de handen in elkaar. Het resultaat is een poëtisch album waar zachte, impressionistische pianopartijen in duet gaan met warme, lyrische trompetmelodiëen. De focus ligt op de melodie en op het samenspel.
Opener ‘Bosonic’ zet meteen de toon voor het album. Dromerige arpeggio’s rollen uit Bisceglia’s piano. Nardozza’s zet een romantische thema in met een fluwelen timbre en loepzuiver frasering. Zijn terughoudende, peinzende manier van spelen doet denken aan Chet Baker. Terwijl de piano de ingetogen intimiteit van het thema verder zet met zachte akkoorden die in elkaar overvloeien, werpt de trompet de introverte schuchterheid van zich af en met een fellere solo. Wanneer Bisceglia de solo overneemt, stoelt hij die op de energie van zijn partner. Hij breidt een boeiend klankentapijt waaruit hij noten als korte lichtpulsen in het duister laat opflitsen.
Beide heren laten ook elk apart hun talent horen. ‘Prova 42’ is een verstild voorbeeld van Bisceglia’s aparte benadering van het pianospel. Zacht kabbelend laat de pianist motiefjes uitgroeien tot solo’s die vervolgens weer afgebroken worden of metamorfoseren. Bisceglia’s muzikale ideeën nemen plotse wendingen en lopen in elkaar over als een doorstromende stream of consciousness. Door frases te recycleren, transformeren, uit te breiden of te reduceren, creëert Bisceglia een intrigerend gevoel van tijdloze ruimte en eindeloze beweging.
‘Loop It Or Leave It’ is een solostuk voor trompet. Nardozza opent met enkele Oost-Europese harmoniëen die dreigend aanzwellen en afsterven. Dan zet hij een opzwepende, meerstemmige groove neer die geloopt wordt. In de solo gaat de trompettist van melancholische lijnen naar drukke balkanmelodiëen die geregeld naar het thema terugkeren.
De composities van ‘11’ incorporeren elementen uit de jazz, klassieke muziek en invloeden uit de Oost-Europese volksmuziek. Het samenspel van de twee is eerlijk, open en avontuurlijk. De afwezigheid van de klassieke begeleiding van bas en drum wordt vervangen door vrijheid en ruimte. Op ‘11’ creëren Bisceglia en Nardozza een serene, intieme wereld waarin dromerige schoonheid te vinden is in rust en verbeelding.