Twilight Circus weet goed waar hij zijn handen op moet leggen. Vorig jaar nog bracht hij op zijn M-Records een plaat uit van de befaamde Black Uhuru zanger Michael Rose. Door moeilijke melodieën en niet alledaagse refreinen kwam deze release vrij stroef over. Naar aloude reggaetraditie verschijnt anno 2006 een dubplaat, 'African Dub', die alles met een diep echoënde saus overgiet en daarmee het muzikale geheel niet enkel naar eigen hand zet, maar ook meer laat rijmen.

Deze schijf overtreft vaak het origineel. Daarmee is het er meteen uit. Een mengelmoes van schuifelende percussie, scherpe snaredrums, voorzichtige reggaetoetsen maar vooral loodzware basriffs doet de muziek van Michael Rose deugd. De magische handen van Twilight Circus zijn weer aan het werk en leveren een mooi resultaat af met de zalvende, nasale stem van de Black Uhuru frontman. Het afkappen van de zanglijnen in galmende frasen is niet nieuw, maar de manier waarop ze hier worden aangewend om de songs langzaam op te bouwen getuigt wel van een prima inzicht. Zo vertrekt 'Throw Some Dub' (dubversie van 'Stepping out of Babylon') vanuit twee stevig botsende melodielijnen. De vloeiende bas zet zich fel af tegen de voluit gezongen strofe van Michael Rose. Doordat die oorspronkelijke zang echter voorzichtig wordt afgebroken en verdwijnt in diepe echo's, zet de baslijn tempo en melodie meer en meer naar eigen hand. Zo groeit dit nummer langzaam maar zeker uit tot een wild wentelende drum'n'bass die zich van de originele versie distantieert. Die eigen interpretatie is de grote kracht van Twilight Dub producties. Zo vertrekt 'Days of Dub' mooi vanuit een akoestische verloving tussen gitaar en tamboerijn, maar steken langzaamaan elektronische effecten de kop op om al snel het roer volledig om te gooien. Is het dan één en al intelligentie en prachtige interpretaties op deze plaat? Nee, sommige tracks zoals bijvoorbeeld 'Wan Fi Dub' modderen maar wat aan met hakkelende drums, diepe bas en schuifelende percussie en laten enkele wauwelende echo's van Michael Rose door het universum zweven. Ook 'Dub Glitter' verglijdt op die manier en het is minutieus speuren naar subtiele keydeuntjes en –effectjes die echter totaal geen inspraak hebben in het nogal vervlakte eindresultaat. Een verademing wat dit betreft is het afsluitende 'No Burial Dub' dat per uitzondering door Manasseh onder handen is genomen (net als het origineel overigens). Doordat deze dj zijn dubklemtoon meer legt in zacht golvende keyboards en toetsenwerk, krijgt het nummer een erg ontspannen, heerlijk relaxte sfeer die neigt naar zoet wegdromen.

'African Dub' is een plaat die een mooie brug slaat tussen het originele werk en een eigen, digitale interpretatie. Twilight Circus doet dit vaak met stevige overredingskracht en weet daarbij zich weer kwalitatief te verheffen boven de vele, eenvoudig echoënde dubcd's die dankzij vereenvoudigde technologische processen op de markt belanden.

Meer over Michael Rose


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.