Wat meteen opvalt bij de tweede plaat van de Gallicische Mercedes Péon is de harmonie tussen traditie en nieuwe stijlen. Zo worden klassieke walsritmes en traditionele Gallicische motieven bvb. gecombineerd met hardrockdrums. Bovendien is 'Ajrú' erg evenwichtig samengesteld. Rustige nummers zorgen steevast voor een adempauze na somberharde composities waarin Péon stevig uithaalt. Een leuk extraatje is dat de teksten in het cd-boekje zowel in het Gallicisch als in het Engels staan zodat ze ietwat te volgen zijn.
Opener 'Neniñué' (Come on my Baby) begint met een fade-in van voorzichtige percussie. Mercedes Péo zingt met een schelle, ietwat nasale stem die soms verdubbeld wordt wat resulteert in een soort echo-effect. De bas blijft heel het nummer erg ritmisch op één noot hangen met af en toe een snel en haast onopvallende melodische versiering. Wanneer de stemmen van Péon door elkaar gaan lopen met fade-ins en fade-outs, leidt dit in combinatie met het strakke, monotone ritme naar een hypnotiserende climax waarin Péon de zangmelodie overneemt in een gillende doedelzakmelodie. 'E Xera' (She s Genius) is een mooi gearrangeerd stuk met een ¾ walsritme, aangegeven door de accordeon. Péon zingt het ene moment passioneel helder, terwijl ze het andere moment kreunend beklijvend zingt. Een lage klarinetpartij geeft het geheel een nostalgisch, zwoel tintje. De piano speelt heerlijk in op nuanceveranderingen in de zang met doordachte melodietjes. In het midden van het nummer wordt de stem van Péon naar achter gemixt en door een filter gehaald. Hierdoor lijkt het of ze vanuit een andere kamer, ver weg, zingt. Dit levert een boeiend contrast op met de warme klarinetklank die, unisono, de zangmelodie meespeelt. 'Maria 2' is een vet hardrocknummer. Bas en drum houden een verschroeiend tempo aan met flitsende tussenroffeltjes van drummer Leandro Debel. Péon zingt, op een traditionele manier, krachtig over het geweld heen. Doedelzakarrangementen, Péon die door een luidspreker zingt en echo's van haar zang maken van 'Maria 2' een extra druk en rijk nummer. 'O meu Amigo' (To my Friend) begint met spoken word van Péon met klotsend water op de achtergrond. Het ritme wordt bepaald door een drumloop, maar vooral door bassist Paco Dicenta die met een gezwind, mediterend tempo aanhoudt. Naar het einde toe gaat het nummer helemaal de hogere sferen in met doffe, opzwepende drums en een melodie van Brañas Verdes, nl. 'Viñera'.
'Ajrú' is een plaat die tot in de puntjes is verzorgd. Traditionele muziek speelt dankbaar leentjebuur in rockmuziek. De algemene muzikale teneur van het album is eerder donker. Vocale hoogstandjes en arrangementen die van pastelkleurig naar Gallicische furie overgaan, garanderen de luisteraar veel luisterplezier.
Meer over Mercedes Péon
Verder bij Kwadratuur
Interessante links