Het was misschien voor velen een geheim, maar de alom bekende skabroeders van Madness zijn nog steeds actief. Ze trekken nog altijd overvolle zalen en zorgen voor een onvergetelijke ambiance met hun strakke, opgeklopte feestreggae. Dat deze zeven working-class heroes, in 1968 (!) begonnen, de motor zijn geweest voor duizenden blanke groepjes die hun partymuziek imiteerden, lijdt geen twijfel. Dankzij hits als 'One Step Beyond' of 'Our House' heeft Madness het vrij beperkte en strakke skagenre op de wereldkaart gezet. Onder het pseudoniem The Dangermen inmiddels zijn alle originele leden van Madness enige tijd terug Camdentown onveilig aan het maken en nu het gevoel weer goed zit, treedt de groep onder de naam Madness opnieuw de wijde wereld in. Vandaar is er nu deze 'Dangermen Sessions Volume One': dertien covers die de groep in de begindagen in zijn set stak om de dansvloer in vuur en vlam te zetten.
De passie is er inmiddels wel wat uit. Daarmee is meteen het grootste verwijt van deze plaat geformuleerd. 'Lola' (The Kinks) heeft inmiddels wel elk kampvuur gezien en ook 'Israelites' van Desmond Dekker is door velen al op een betere manier geïnterpreteerd. Met moderne digitale technieken valt echter veel aan te vangen. Met veel effectjes, halo's en diepe stemaanvullingen zijn deze evergreens toch enigszins modern aangekleed. Meest opvallend is echter dat het opgewekte en hippe tempo dat Madness altijd karakteriseerde niet meer prominent aanwezig is op 'The Dangermen Sessions'. Met name op ondermeer de Marley cover 'So Much Trouble in the World' en bij 'Israelites' is het ritme een stuk trager, waardoor het origineel meer eer wordt aangedaan en de klemtoon op de boodschap in plaats van op de muziek wordt gelegd. Op zo'n momenten rijst wel de vraag wat natuurlijk de meerwaarde van deze muziek is, vermits het origineel stukken krachtiger klinkt. Zo balanceert deze plaat voortdurend op het randje van vluchtig coverwerk en fijn uitgekiend spel. Dat neemt niet weg dat deze bende in de minder voor de hand liggende nummers als 'You Keep Me Hanging On' (The Supremes) of het intieme, met zachte strijkers beklemtoonde 'Rain' (Jose Feliciano) mooie prestaties neerzet. Verder zorgen zowel de klassiekers 'Shame & Scandal' als 'Taller than You Are' van Lord Tanamo met veel blazerswerk voor het nodige vuurwerk. Op die manier is dit schijfje mooi evenwichtig. Een instrumentale 'Dangerman' (Bob Leaper) erbij en van alle kantjes wordt gesnoept. Ook al is de kracht van dit plaatje niet altijd even veelzeggend, op gebied van zomerse klanken en sfeer staat 'The Dangermen Sessions' zijn mannetje gelukkig wel.
Madness is na al die jaren zijn voortrekkersrol een beetje kwijt. Tijd om de schuif van de covers open te trekken dan maar. Deze cd is een mooie verzameling druisende en zwoele muziek, al is het creatieve vaandel niet altijd even hoog gehesen. De overgebleven Madness fans mogen zich met deze release gerust een beetje bekocht voelen. Voor de overige menigte geldt ontegensprekelijk: leuk reggaeplaatje.
Meer over Madness
Verder bij Kwadratuur
Interessante links