De Londenaar LTJ Bukem is al sinds het einde van de jaren '90 boegbeeld van de atmosferische drum'n'bass-scène. Met zijn toonaangevende Good Looking label en als icoon van de Tommy Hilfiger kledinglijn staat de man symbool voor een generatie trendy neo-hipsters en discoburgers. In navolging van de grootse illegale raveparties in Londen en omstreken is deze dj zijn eigen 'Progression Sessions' begonnen, alwaar hij snel ondersteuning kreeg van vriend Mc Conrad. Deze wereldwijd befaamde DJ-sessies zijn nu niet enkel hét LTJ Bukem handelsmerk, maar ook een geheel van inmiddels enkele tien mixplaten. Hoewel de atmosferische drum'n'bass wat over het hoogtepunt van zijn succes heen is, blijft de man hardnekkig zijn ding doen.
Deze cd is een stuk uit de sessie die een klein jaartje geleden in München neerstreek. De veertien platen die bij deze in mekaar overvloeien houden in elk geval het tempo er aardig in. Stuwende, snel opgeklopte drum'n'bassritmes, diep doordrammende bassen en een wirwar van gescandeerde teksten bepalen de drive van deze plaat en beroeren de adidas sportschoenen van het publiek in de Muffathalle. Een warme, zweverige loungegloed die het contrast vormt met de wild pompende breakbeats geeft deze sessie een sjamanistisch, bezwerend gevoel. Zo spreekt deze dj zowel de wilde dansvloerhuppelaars als de relaxte chillbroeders aan. Toch speelt LTJ Bukem nogal op veilig. Op enkele loops en afgestopte beats na, toont hij niet veel van zijn dj-kunsten en laat hij de beats aan één stuk wild doordraven. Ook de keuze van platen (veelal afkomstig van het eigen Good Looking label) spreekt niet echt van een gewaagde set maar eerder van nogal platvloerse en voorspelbare tracks. De soul en jazz die LTJ Bukem in zijn platen nogal eens de vrije loop laat, komt hier in mindere mate tot uiting. Slechts wanneer de man in het grappige 'Shootout' de bas stillegt en MC Conrad de kans krijgt om de menigte op te jennen, komt er echt stevige ambiance in de zaal. Het aan Morricone ontleend mondharmonicaatje en het vrolijke gitaarloopje die invallen en de denderende breakbeats opnieuw aankondigen, zorgen voor een golf van applaus. Ook Mc Conrad vervult zijn rol echter niet 100% naar behoren. Op wat gescandeerde, echoënde slagzinnen en het converseren met de zang op de platen na, is er van een echte muzikale verrijking nauwelijks sprake. Dat wordt pas echt pijnlijk bij het beluisteren van het tweede schijfje. Hierop is immers net dezelfde dj-sessie weergegeven, maar is de bijdrage van Mc Conrad volledig weggefilterd. Daardoor komt de muziek en dus ook het gevoel dat daar probeert in te sluipen meer naar voren. Dat doet een beetje het vermoeden rijzen dat de Mc slechts een rol als entertainer vervult met zijn "Is there a party going on or what" uitlatingen. Het verleden heeft bewezen dat beiden beter kunnen.
Liefhebbers van LTJ Bukem of atmosferische drum'n'bass mogen weer juichen met de verjaardagseditie van 'Progression Sessions'. Deze keer is de nadruk echter meer op de beats dan op de sfeer gelegd en dat maakt deze sessie vrij platvloers. De 10000 exemplaren die van deze plaat geperst zijn, zouden wel eens ruim voldoende kunnen zijn.
Meer over LTJ Bukem featuring MC Conrad
Verder bij Kwadratuur
Interessante links