Kohei Nakagawa is vooral bekend - of beter: berucht - onder zijn alias Guilty Connector, waarmee hij behoorlijk geschifte en extreme noise produceert. Met Kelly Churko, een in Tokyo residerende Canadese jazz- en noisemuzikant, bundelt hij de krachten in Lethal Firetrap. 'Excursion/Passage' is niet de verwachte sonore veldslag geworden maar is integendeel verrassend ijl.
Een ingewikkeld concept is niet altijd noodzakelijk om een interessant werk af te leveren. Dat geldt zeker voor dit album, want de aanpak is al bij al eenvoudig. In 'Last Chance to Pay Respect' worden er tegen een achtergrond van een dronegeluid en een melodica-achtige klank allerlei field recordings geplakt. Door die opnames te bewerken met delay-effecten zinderen de geïntroduceerde klanken even na om dan plaats te maken voor nieuwe samples. Het dronegeluid is zeker niet allesoverheersend maar valt nog het best te omschrijven als het gehum van een te luid aircosysteem: nogal koud en bevreemdend maar het gebrom is wel effectief en knap van klanktextuur. De field recordings versterken het grootstedelijke, anonieme gevoel. Geen wind, natuurelementen of oerwoudgeluiden zijn te horen maar wel spelende kinderen, een aankondigingstem in het station, verkeersdrukte, gesprekken en zelfs parkietgekwetter. Even vaak is het echter gissen waar en hoe het duo de opnames heeft gemaakt. Naar het einde duiken in de achtergrond hints op van een mysterieuze melodie, waardoor blijkt dat deze collages meer te bieden hebben dan men bij een eerste luisterbeurt zou vermoeden. 'Open the Tomb' start meditatief met karig gedoseerde samples van wat lijkt op houten percussie. De sfeer kantelt wanneer geluidsgolven van vervormd kabbelend water, metaalgerammel en neurotische hoge klanken komen opzetten. Noisy wordt het echter nooit en de gelaagdheid van de verschillende aangewende klanken zorgt voor een meerwaarde. 'Awakening from Cryogenic Fugue' wordt gedragen door lang uitgesponnen, ambient-achtige klanken. Bewerkte fieldrecordings zoals die in de eerste track al opdoken zorgen er ook nu voor dat de sfeer en de klankkleur van het totaalgeluid subtiel veranderen.
Verrassen doet het werk niet echt, maar door de juiste keuze in geluidsmateriaal en de gepaste dosering van de verschillende klanken straalt het werk een intrigerende bevreemding uit.
Meer over Lethal Firetrap
Verder bij Kwadratuur
Interessante links