Lawrence English is een in Brisbane (Australië) residerende schrijver, kunstenaar en multimedia-artiest die zich op muzikaal vlak hoofdzakelijk bezig houdt met conceptuele elektro-akoestische composities en productiewerk voor avant-garde muzikanten als Tujiko Noriko, The Rational Academy en het Elision Ensemble. Voor zijn meest recente solowerk 'Happiness Will Befall' trok English in 2004 gedurende twee maanden rond in Nieuw-Zeeland, Australië, Singapore en Zuid-India om er, gewapend met een laptop, een cassettedeck, draaitafels en enkele obscure elektronische apparaten, allerlei nieuwe sonische indrukken op te doen. Met de hulp van gitarist Ben Thompson trachtte hij deze dan later te bewerken tot één thematisch geheel.
Zelf spreekt English in de bio van "een persoonlijke en innemende overgangsrite doorheen Azië en de Stille Zuidzee", maar zoals te verwachten is deze beschrijving zeer ruim te interpreteren. Lawrence English maakt namelijk geen soundscapes waarin men concrete, aardse geluiden kan terugvinden, laat staan 'klassieke' instrumenten. Zelfs de man's elektronische klanken klinken zelden vertrouwd in de oren. Ook op 'Happiness Will Befall' zijn geen vrolijk fluitende vogels, klaterende beekjes of rustgevende beats of synthmelodietjes te beluisteren. Integendeel, de zes aanwezige tracks maken stuk voor stuk gebruik van abstracte, met de computer onherkenbaar 'verminkte' omgevingsgeluiden om emoties los te weken bij de luisteraar.
Opener 'Adrift' maakt zo moeiteloos zijn naam waar door een door het stereobeeld heen en weer wiegende 'non-melodie' te combineren met zacht achtergrondgebrom en het nu en dan tergend langzaam 'kraken van staalkabels' (of gitaarsnaren). Terwijl de brom langzaam maar zeker evolueert tot iets wat het midden houdt tussen elektronische ruis en het onderwatergeluid van kiezels in de branding en dan behoedzaam wegebt, ontdubbelt de melodie zich naar het einde toe voorzichtig in de hoogte. Ook 'Two Weeks I'll Never Have Again' roept een weidse oceaansfeer op met subtiele golven van statische ruis en diepe monotone bastonen. Als een spookschip in de mist doemt vervolgens zowaar een abstracte, in galm verdrinkende 'strijkermelodie' op, terwijl de repetitief ruisende golven langzaam aan kracht winnen en hier en daar een tsjirpend synth zijn kop opsteekt. 'Within Confines Of Glass' bevindt zich plots aan het ander uiterste van het continuüm met een druk gelaagde collage van veelsoortig geklingel, gebrom en machinegezoem over een reeks metalige slijpgeluiden. 'I've Been Happy Like This' is dan weer veel minimaler met een reeks hypnotisch repetitieve, doffe basistonen op gitaar tegen een breekbare achtergrond van digitaal geknisper en gefilterde radioruis. 'Parallel' heeft veel weg van een intro voor een kunstige sciencefictionfilm als in de verte een aangehouden ijle sinustoon gaandeweg het gezelschap krijgt van een desolate baslijn en in de verte echoënd geklater. Wederom duiken al snel gitaarartefacten op en wordt ook hier de ruisgenerator boven gehaald om buitenaards gemurmel te suggereren. Naar het einde van de track duiken zowaar herkenbare stationsgeluiden op, compleet met zwaar galmende (en dus onverstaanbare) omroepstem. Afsluiter 'Relocated (UTC)' herneemt de slepende sfeer van 'I've Been happy Like This', maar doet het iets muzikaler met een speels samenspel van ondertussen vertrouwd in de oren klinkende proto-melodieën, harmonieuze basdreunen en voorzichtige scheuten snaargepingel.
Ondanks Lawrence English' gedocumenteerde voorliefde voor al wat abstract is, staan op deze 'Hapiness Will Befall' heel wat organisch klinkende dingen die redelijk direct bepaalde sferen en beelden oproepen. Vooral verwijzingen naar uitgestrekte vlakten, eenzame oceanen en onpeilbare dieptes duiken regelmatig op. 'Happiness Will Befall' is hiermee een plaat die het midden houdt tussen moderne 'musique concrète', Aphex Twin in zijn ambient-jaren én een soort Boards of Canada voor gevorderden. Het kost aanvankelijk dan ook wat moeite om in de sfeer te komen van English' esoterische hersenspinsels, maar na enkele minuten is de luisteraar al geacclimatiseerd en kan de ontspannende trip beginnen.
Meer over Lawrence English
Verder bij Kwadratuur
Interessante links