Bij het label Ricercar, dat zich specialiseert in oude muziek, gaf het kamerkoor van Namen al een hele reeks cd's uit, met muziek van de Vlaamse polyfonisten en tijdgenoten. 'Vlaams' mag in dit geval opgevat worden als 'afkomstig uit de lage landen', of dat nu Vlaanderen, Brabant, Henegouwen of, in het geval van Lambert de Sayve, het prins-bisdom Luik was. Door de nauwe contacten tussen de bisschop van Luik en de Habsburgse dynastie, zocht de Sayve, een wat jongere tijdgenoot van Orlandus Lassus, een aanstelling in Wenen. Maar de lokroep van de Italiaanse stijl van de laat-renaissance was sterk, ook in de hoofdstad van het Habsburgse dynastie en de invloed van componisten van Giovanni Gabrieli op de Sayves werken is dan ook goed merkbaar. Deze 'messe pour le sacre de l'empereur Matthias' werd geschreven in 1612 voor de kroning van koning Matthias van Hongarije en Bohemen tot Heilig Rooms keizer.
Zoals dat de gewoonte moet zijn geweest in de Sayves tijd, wordt deze mis zelf aangevuld met motetten of puur instrumentale composities, soms van de Sayve zelf, soms van andere componisten. Zo worden de traditionele delen van de mis afgewisseld met polyfone motetten en wordt de hele cd geopend en afgesloten met puur instrumentale 'sinfonia's'.
Het Naams kamerkoor zingt ongelooflijk zuiver, met een articulatie die op elke lettergreep goed verstaanbaar is en de tekst duidelijk op de voorgrond plaats. Bovendien volgen de blazers elke lettergreep van het koor, als ware elke muzikant met de tekst van de Latijnse mis opgegroeid kende hij hem uit het hoofd. Het kleinere ensemble Psallentes, dat instaat voor de Gregoriaanse gezangen die de belangrijkste delen van de mis voorafgaan, bezit een benijdenswaardig egale klank, klinkt soepel en zuiver.
De echte hoogvliegers op de cd zijn echter de blazers. Zoals dat het gebruik was in de renaissance, werden de stemmen waaronder de tekst van de mis niet genoteerd staat, aan blazers gegeven. Zo werden vier groepen of koren met elk vier stemmen gevormd, eentje met cornetten en sopranen, eentje met fagotten en zangers, een volledig vocaal kwartet en een kwartet van tenor en drie trombones. Het is de afwisseling tussen kleur en toonbereik die de charme van deze mis vormt. Maar wat de blazers ten gehore brengen, ook in de puur instrumentale delen is werkelijk verbluffend. Met een rubato en een flair voor het aanbrengen van versieringen en een virtuositeit die steeds heel natuurlijk blijft aanvoelen krijgen delen als de 'Intrada' van de Sayves Italiaanse tijdgenoot Alessandro Orologio een zelden gehoorde briljantie mee.
Dit cd'tje stelt een uitstekende combinatie van instrumentale en vocale muziek voor. Het Choeur de Chambre de Namur heeft al op talrijke eerdere opnames bewezen hoe goed deze laat renaissance muziek haar ligt en de blazers van het instrumentaal ensemble La Fenice geven een briljante uitvoering ten gehore. Bovendien is de muziek van de Sayve een aanwinst die een liefhebber van oude muziek beslist zal verwelkomen.
Meer over Lambert de Sayve
Verder bij Kwadratuur
Interessante links