Gentse rapper en producer Krewcial is misschien nog het meest bekend als (ex-) medewerker van De Hop op Studio Brussel. Deze langverwachte opvolger van ‘Live Guy with Glasses’ uit 1999, zou daar wel eens snel verandering in kunnen brengen. Zonder veel overdrijven kan je stellen dat Krewcial hier in zijn eentje het niveau van de Vlaamse hiphop een paar treden hoger schopt.
Krewcial mocht zijn kindje uitbrengen op het label BBE, waar onder andere ook Jay Dee, Pete Rock en Jazzy Jeff zich thuis voelen. Het zijn ook de liefhebbers van laatstgenoemden die Krewcials laatste zullen waarderen. Krewcial maakt namelijk vaak beats in de beste Jay Dee-traditie: een strakke, geprogrammeerde beat, opgefleurd met jazzy keyboards en soulvol gezongen refreinen. Dodelijk effectief in feestnummer ‘Statement’. Wanneer zangeres Tanya Saw (ook wel bekend van Ultrasonic 7) mag schitteren, zoals in het nostalgische ‘Reminisce’, is nu-soul à la Jill Scott nooit veraf. Nog het meest op ‘The After’, waar raps plaats maken voor jazzy begeleiding op Fender Rhodes en Tanya Saw verder alle aandacht krijgt. Ook de meer sobere tracks op het album staan als een huis, want Krewcial verstaat de kunst van de catchy productie: drums, bas en raps volstaan om alle hoofden aan het knikken te krijgen. Zo is ‘25/8’ in de eerste plaats een album om rustig van te genieten, eerder dan een luisteralbum.
Daarvoor wegen de teksten helaas te licht, soms zo licht dat enige ergernis onvermijdelijk wordt. De zanglijn van gast Phonte in de anders geslaagde single ‘U.R.U.’ (“Noticed you decided to / write this lettter. / Nine years later baby we’re / still together.”) is wellicht het dieptepunt, maar helaas niet de enige uitschuiver. Daar komt nog bij dat Krewcial zelden erg origineel uit de hoek komt. Al klonk Vlaamse hiphop nog nooit zo goed, de eigenzinnigheid die de huisvlijt van “Nederhop” leuk maakte, ontbreekt hier meestal. ‘25/8’ is vooral een erg geslaagde stijloefening in de betere Amerikaanse hiphop.
Met een internationale release op een gerenommeerd label en gasten als Phonte en Ohno om alles nog wat meer geloofwaardigheid te geven is ‘25/8’ vermoedelijk het meest ambitieuze hiphopalbum dat in Vlaanderen het licht zag. Krewcial slaagt er in elk geval in om ons 18 nummers (16 op de cd-versie) lang te vergasten op een waar beatfestijn. Ook zonder erg vernieuwend te zijn is ‘25/8’ bij momenten onweerstaanbaar en enorm sterk. Zelfs de lekkerste snoepjes gaan op de duur echter wat vervelen en hetzelfde geldt een beetje voor ‘25/8’: na 70 minuten is het tijd voor iets hartigers.
Meer over Krewcial
Verder bij Kwadratuur
Interessante links