Het is altijd spannend wanneer Kreidler weer wat uit zijn hoed tevoorschijn tovert. Het naar een snorfiets genoemde, Düsseldorfse kwartet heeft een duidelijke fascinatie voor obscure elektronica met analoge ingrediënten, een moderne vorm van krautrock met lange, experimentele sfeerprenten. Ook ‘Den’ zorgt met zeven kort getitelde tracks voor niet veel woorden, maar des te meer voor daden.
Meer dan ooit ontwierpen de Duitsers instrumentale creaties die aanleunen bij dromerige ambient. Een organische opbouw met een boel bijzondere geluiden, lijkt meer op de digitale IDM van het vroegere Warp-label dan op analoge krautrock. Druppelende tonen, schuifelende elektroritmen, onderliggende sfeerstrijkers en wat vage samples, bellen of rollende klavecimbeltoetsen vormen in ‘Rote Wüste’ een intrigerende smaakpuzzel. Een laattijdig toetredende basgroove en toegevoegde livedrums lijken de enige echt “levende” elementen in dit buitengewoon gelaagd, psychedelisch spektakel.
De inbreng van Alexander Paulick (bas) is nog enigszins duidelijk, maar het toetsenwerk van ander lid van het eerste uur, Andreas Reihse en het voortdurende gesample van Detlef Weinrich is moeilijker ontwarbaar. Zeker in een drumloze opeenstapeling van in reverb geplaatste sfeerlagen als ‘Winter’, die na twee minuten luidruchtig wordt afgebroken door korte, ratelende mitrailleurstoten, blijken de verschillende onderdelen vaag. Ook nu breekt echter een tweede episode aan waarin alles duidelijker op zijn plaats komt met een funky bas en handklappercussie: de opening van het jachtseizoen. Het is pas in dit bizarre, afsluitende stuk dat de echter krautrockgeest zich manifesteert. Wanneer duistere gitaarlicks, tikkende percussie, drums en jankende, vervormende gitaargeluiden samenkomen in een onontwarbaar kluwen van abstracte structuren, komt de oude Kreidler opnieuw in zicht.
‘Den’ is een wonderbaarlijke plaat met veel lichte, maar toch pittige melodieën en prachtige songstructuren. Na meer dan tien albums bewijst Kreidler zichzelf nog steeds te kunnen heruitvinden. Kwaliteit blijft daarbij telkens meester.