Neem wat rommel van het autokerkhof, de straat en de vuilnisbelt, maak daarvan drie grote likembé’s (duimharpen) en een versterkingsapparaat en wat overblijft kan dienen als percussie: ziedaar het recept van de Congolese straatgroep Konono No.1..
‘Assume Crash Position’ kadert in Crammed Discs’ reeks ‘Congotronics’, een platform voor ‘elektro-traditionele’ muziekmengelingen uit de straten van Kinshasa. De rasondernemers van Konono No. 1 scoorden wereldwijd met hun album ‘Congotronics’ uit 2004, dat hen ondermeer op Amerikaanse podia en op een track van Björk bracht en diverse prijzen opleverde. Op dit studioalbum brengen zij weer een mix van traditionele trancemuziek met moderne en unieke klankkleuren met behulp van duimharp, zang, spreekkoor, bakken percussie en hier en daar een gitaar.
Het ritme staat daarbij absoluut centraal. De korte track ‘Thin Legs’ met drums en sobere stem toont hier wat Konono No. 1 in huis heeft: het nummer bevat nauwelijks melodie of grote opbouw, maar het subtiele verschuiven van accenten en pulsen in de hypnotiserende drums maakt het toch tot een boeiend stuk muziek.
Helaas is dat niet altijd het geval. Zo ontwikkelt het bijna elf minuten durende ‘Makembe’ zich na een korte intro van zang met krekels en kinderen op de achtergrond naar een bijzonder eenkleurige track waarin een weinig melodische voorzang afwisselt met een soort spreekkoor. Zelfs de groove kan hier niet echt overtuigen. Na een minuut of vier belooft een invallende, lichtjes lyrische gitaar en een op de voorgrond tredende duimharp soelaas, en ook de drums gaan even in tweede versnelling. Helaas keert de track keert dan weer terug naar het beginthema.
Het vrolijke vraag- en antwoordspel tussen voorzanger en koor in ‘Konono Wa Wa Wa’, een nummer dat nochtans ongeveer even lang duurt, komt dan weer erg energiek en geïnspireerd over, met als hoogtepunt een solo op een zwaar elektronisch gemanipuleerde duimharp die echo’s lijkt door te zenden van verre sterrenstelsels.
Slottrack ‘Nakobala Lususu Te’ is overduidelijk een buitenbeentje op deze plaat: hier volstaat één oude rot van een zanger met een traditionelere duimharp-sound. Het is interessant om ter afsluiting van de plaat hetzelfde muzikale vocabularium en gelijkaardige patronen als in het voorgaande te horen, maar dan in een volledig gestripte, naakte versie, zonder de pletwals van een groove die het album domineert.
‘Assume Crash Position’ is in de eerste plaats één om op te bewegen, niet om met aandacht te beluisteren, want dan gaan herhaling, het gebrek aan noemenswaardig reliëf of melodie en het terugkeren van dezelfde frases en motieven al gauw op de zenuwen werken. Mits het opendraaien van een in het beste geval zelfgemaakte geluidsinstallatie kan de plaat echter uitstekend dienen als dansschijf met een hoogst originele sound.
Meer over Konono No.1
Verder bij Kwadratuur
Interessante links