Jürgen De Blonde is een bezige bij. Onder het pseudoniem Köhn is hij al een aantal jaren een van de meest vooruitstrevende artiesten in het Belgische elektronicalandschap en daarnaast is hij lid van België's postrocktrots De Portables. Begin april nam De Blonde op uitnodiging van het programma Mixtuur voor 3 dagen zijn intrek in de bekende Tootsstudio's van Klara. Het resultaat is 'Op visite bij tante Klara', een boeiende samenwerking in twee delen (voormiddag en namiddag) tussen de abstracte elektronica van Köhn en de slepende postrock van De Portables.
Die samenwerking is echter niet altijd even duidelijk. Sommige nummers, vooral die op de tweede helft (namiddag) zijn pure Portables, terwijl andere (voormiddag) zo op een Köhn-album hadden gekund. Zo is opener 'Intro' pure postrock, met zijn trage, langgerekte gitaarklanken, hopen reverb en donkere drums. Het nummer gaat naadloos over in 'We Remember Zon I Bos', waarin het thema van 'Intro' opgepikt wordt, deze keer begeleid door een opzwepende en dreigende drumpartij. Maar de balans slaat even goed om naar de andere kant: in 'De dood van een aftandse Peruaan' improviseert Köhn op een elektronicatrack met speelgoedtriangels, fluitjes en trompetten. Dat speelse komt terug in 'Var Artay', waar de elektronica vervangen wordt door een pianoachergrond, of 'Ringtro', waar de pianopartij uit 'Intro' het opneemt tegen een muur van gsm-ringtonen.
Maar op de meeste songs kunnen we toch spreken van een echte mengvorm van de twee sounds. Die vermenging is vaak eerder subtiel: postrocknummers worden met voorzichtige elektronische toetsen of spaarzame bliepjes ondersteund, of elektronische nummers worden af en toe bijgestaan door die typische trage gitaarklanken.'Köhnfituurpje' is daar een perfect voorbeeld van: het nummer begint met voorzichtig openbloeiende postrock, maar stap voor stap neemt de elektronica het nummer over. Eerst door een gepaste, onopvallende keyboardlijn, later door computerdrums en elektronische ruis die de song zachtjes doen uitdoven. 'Allesdrop' bruist dan weer van het leven: de aanstekelijke basmelodie, de Oosterse sazklanken en de opzwepende congageluiden maken het nummer bijna dansbaar, ook al ontaardt het in een kakofonie van bezwerende klanken. Die chaos komt terug op het einde van het stevige 'Portables are go!', die net als afsluiter 'Good evening, sergeant' de traditionele Portablessound vermengt met hier en daar een elektronicatoets.
Een geslaagde symbiose tussen twee heel verschillende werelden, zo kan deze 'Op visite bij tante Klara' het best samengevat worden. Af en toe is het nog zoeken naar de juiste richting, en soms is de "&" in de groepsnaam ver weg, maar als de elektronica van Köhn echt met het geluid van de Portables vermengd wordt, is het goed raak. De Blonde mag dan wel een bezige bij zijn, als hij zijn tijd op deze manier besteedt mag hij bezig blijven.
Meer over Köhn & De Portables
Verder bij Kwadratuur
Interessante links