Liefhebbers van beats die zelfs stalen zenuwen op de proef stellen of tandvullingen losdrillen kunnen zich weer eens laven aan een Kid606 werkstuk. Al dient gezegd dat Miguel Depedro op 'Kill Sound Before Sound Kills You' toch wel een paar bochten neemt, maar die komen de cd zeker ten goede. Toch blijft de sound ook nu weer drijven op de kenmerkende mix van zware of fijner knisperende breakbeats, rechttoe rechtaan hardcoredreunen en neurotische drum 'n' bass waarin de nodige samples en karkassen van melodietjes fijngemalen worden.
Een geflipt feestje als 'The Action Packed Mentallist Brings You the Fucking Jams' uit 2002 is deze nieuwe cd niet geworden, daarvoor zijn de gebruikte samples net iets minder bekend dan voordien. Ze komen nog wel voor, maar ze echt benoemen zal weinigen gegeven zijn, of het moet even Roadrunners "miepmiep" zijn. In de plaats komen o.a. reggae/ragga fragmenten aanwaaien terwijl ergens anders een occasioneel Star Wars-achtige stemmetje opduikt. Verder bulkt de cd weer van de keyboardmelodietjes, stemvervormingen en natuurlijk de elektronische geluiden.
Naar goede gewoonte laat Kid606 zijn nummers geregeld veranderen door de textuur of de beats aan te passen of door resoluut de schaar te hanteren. Het mooiste bewijs van de toewijding waarmee dit gebeurt, zijn de onvatbaar muterende passages, zoals in 'Who Wah Kill Sound'. Hier veranderen beats en samples permanent van vorm waardoor loops geen schijn van kans krijgen en het geheel als het ware in vloeibare vorm aan de luisteraar voorbijtrekt. Hier wordt weer even duidelijk waarom drum 'n' bass ooit fascinerende dansmuziek was.
Toch doet Depedro meer dan alleen het herhalen waar hij zo handig in gebleken is. Op sommige, vaak kortere nummers, laat hij even gemakkelijk zien dat hij eigenlijk uit de rayon van de fijnere elektronicawaren stamt. 'Total Recovery is Possible' is zo'n track van heerlijke frutselelektronica waarbij in het begin verschillende soorten beats tegelijk hoorbaar zijn, alsof Depedro iedereen de keuze wil laten er ééntje te volgen. Geleidelijk aan gaat dan één patroon overheersen, maar de aandacht voor een verzorgde compositie blijft gegarandeerd. Idem voor het nog geen twee minuten durende 'Andy Warhol is Dead, But We Still Have Hope' waarin verschillende door elkaar kabbelende lijntjes een steeds golvend geluiden opleveren. Wanneer dan geleidelijk aan duidelijk wordt dat er korte strijkersklanken in de stroom meedrijven, laat Kid606 als het ware zijn folky gezicht zien. Helemaal sympathiek is 'If I Had a Happy Place This Would Be It'. Drijvend op akoestische gitaar, percussie, aangenaam glimlachende en mistige synthesizers en met een trage melodie is dit Kid606 die even iedereen wil behagen in zoete Lemon Jelly stijl. Mokerende beats zijn dan heel veraf, zij het niet en nooit voor lang, waardoor 'Kill Sound' een cd wordt voor de liefhebber van Kid606 als beatterrorist, maar ook voor zij die een meer knuffelbare kant van de Amerikaan kunnen waarderen.

Meer over Kid606


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.