Als het voorbij vliegen van de tijd bij het beluisteren van een cd een criterium is om muzikale kwaliteit te meten, dan zit Keelhaul goed. De nummers op 'Subject to Change Without Notice' hebben vaak een lekkere vaart en zijn vooral muzikaal knap geconstrueerd en wisselen mooi af tussen metal, emo-rock en warempel een verteerbare portie wiskunde. De hoofdzakelijk instrumentale tracks van dit kwartet uit Cleveland zitten vol met ritme-, tempo- en maatveranderingen zonder zo snel te wisselen dat de luisteraar wel verloren moet lopen. Wat die zelfde luisteraar echter niet gegund wordt, zijn al te duidelijke structuren: van refreinen en strofes is hier hoegenaamd geen sprake, want terugkerende elementen zijn hier slechts gebruikt als referenties.
De riffs die aan de basis liggen van de nummers bepalen het klankbeeld. De onregelmatige accenten en de voorkeur voor asymmetrische maatsoorten maken een diploma hogere wiskunde daarom nog niet noodzakelijk, maar enige concentratie van de luisteraar is nooit overbodig. Vooral wanneer er met de riffs gespeeld wordt, is het opletten. Deze zijn soms uit terugkerende, sterk gelijkende delen opgebouwd, waardoor een luisteraar al snel de indruk kan krijgen dat het basispatroon permanent gewijzigd wordt. In 'Cruel Shoes' wordt dit effect door de heerlijk lange en melodisch uitgesponnen basispatronen op de spits gedreven. Soms worden de riffs ook echt veranderd, zoals in 'Answer the Chicken'. Evoluerende partijen vermengen zich hier met herhalingen, waardoor een structuur ontstaat die van de eerste tot de laatste seconde weet te boeien. 'Carl VS. The 10,000 lb. Shadow' is met de duidelijk herhalende, minder melodische en te voor de handliggende partijen net iets minder.
Al deze technische bagage belet Keelhaul echter niet om er stevig in te vliegen. Zo gaan gitaren en bas afwisselend dreunen, beuken, jachtig ronddraaien of lekker doorrollen in een ritmisch scherp samenspel. Uitzonderlijk wordt er zelfs ranzige rock geserveerd of een laag knorrende nu-metalbas. Wanneer de muziek iets meer akkoordgericht wordt, de distortion zo wat beter uitkomt en er zelfs getokkel te horen is, is de stempel van de emo-rock duidelijk aanwezig. Als tegengewicht voor de zwaardere metalinvloeden werkt dit verfrissend en verrijkend.
Niet alle nummers op 'Subject to Change Without Notice' zijn van hetzelfde compositorische niveau en de enkele korte probeersels hadden eigenlijk niet noodzakelijk op de cd moeten staan. Dit doet echter geen afbreuk aan de muzikale kwaliteit van het grootste deel van de muziek op dit schijfje die een goede balans vindt tussen toegankelijk en uitdagend.
Meer over Keelhaul
Verder bij Kwadratuur
Interessante links